Terug in Lima - Reisverslag uit Lima, Peru van Paul & Nel Dee - WaarBenJij.nu Terug in Lima - Reisverslag uit Lima, Peru van Paul & Nel Dee - WaarBenJij.nu

Terug in Lima

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul & Nel

25 December 2012 | Peru, Lima

Wij zijn inmiddels weer terug in Lima, waar we een kamer in het appartement van Mark hebben betrokken. De afgelopen dagen zijn we door Ecuador met de bus naar de zuidelijke grensplaats Macara gereisd, en hebben vervolgens in het noorden van Peru het vliegtuig naar Lima genomen. Dat scheelt drie dagen in de bus die we op de heenweg al deden, en binnenlandse vluchten zijn hier niet al te duur.
De reis door Ecuador was indrukwekkend; het landschap is werkelijk fantastisch, en de oorspronkelijke bevolking die buiten de steden in de bergen woont is weliswaar straatarm, maar prachtig om te zien en aandoenlijk lief. Zo hebben we in het plaatsje Saraguro een dag lang onze ogen uitgekeken op de zondagmarkt, waar de mensen in omgebouwde vrachtwagens worden aangevoerd om inkopen te doen. Ze hebben zich ervoor opgedoft: de dames in zwarte lange rok, kleurige blouse en met bol- of gleufhoed, de heren - lang haar in paardestaart - met halflange broeken.
De afgelopen weken hebben we ontzettend vaak de vraag gehad : "Quel pais?" En na ons antwoord hoorde je dan: "Aaaaaah, Hollánda" op een manier alsof dat wel het paradijs op aarde zou moeten zijn! En dat is het ook; eigenlijk zou elke Nederlander die ook maar dùrft te klagen een maandje hier in de bergen, of in een buitenwijk van Lima, moeten wonen. En voor onze Marokkaanse Nederlandertjes lijkt mij een permanent verblijf hier het beste. Kunnen ze hier mooi grensrechter worden: wedstrijden genoeg, want behalve ontzettend katholiek zijn de mensen hier ook compleet voetbalgek. Misschien kunnen we ze ruilen tegen een paar peletons Peruaanse politieagentes: dat zijn allemaal zeer strak in het uniform zittende schoonheden, waar je gewoon niet agressief tegen kàn doen.
Tot zover maar deze Kerstoverweging; het is nu Kerstavond en Nel is met Carla (de vriendin van Mark), haar broer en een vriend met tassen voedsel op pad om uit te delen aan arme kindjes.
Ik wil tot besluit alle trouwe lezers fijne Kerstdagen, een goede jaarwisseling en een héél gezond 2013 toewensen.

Hasta proxima.

• 26 December 2012 - 09:42

Arno En Rina Fennis:

Hallo Nel en Paul,

We kijken altijd weer uit naar jullie reisverslag omdat ik antropologie zo'n heerlijk vak vind. Het is zo interessant om met vreemde culturen om te gaan. Je leert er zoveel van. En jullie blijven ook maar ge nieten. Nou als wij de kans kregen zouden we het ook doen. Wij wensen jullie nog hele fijne Kerstdagen en alle goeds voor het Nieuwe Jaar.

Groetjes Rina en Arno

• 29 December 2012 - 14:19

Ina & Wim Jansen:

geweldig dat jullie zo intens de aarde en de mensen die daarop rondploeteren. met hun cultuur enz. aanschouwen. We volgen jullie met grote belangstelling.
    Vanuit het kleine- soms zo bekrompen, Holland en dan nog wel uit het provinciestadje Amersfoort, heel hartelijk gegroet en de beste wensen voor 2013 met veel reislust.
    Ina & Wim Jansen

• 29 December 2012 - 23:18

Joris En Marianne:

Lieve paul en nel,
    Dat was weer een prachtige aanvulling op jullie verslag, moest erg lachen om het idee alle hollandse marokkanen daar naar toe te sturen...........
    Geniet van alles wat jullie meemaken en nu ook van jullie eigen kinderen en een geweldig 2013 voor jullie allemaal !

Liefs joris en marianne

• 04 Januari 2013 - 02:47

Elly:

Lieverds , ik zit zonder computer thuis, wel tablet geleend en iedere poging tot skype met mark.18 werd verbroken. Ligt niet aan techniek maar voluit bij mij, denk ik zo. Had jullie al beste wensen voor 2013 gewenst maar nogmaals voor jullie allemaal . Ik denk dat ro&taco nu weer weg zijn wanhoop dat ze geweldige peruaanse dagen hebben gehad en wat moet het heerlijk zijn geweest om allemaal bij elkaar te zijn. Maandag ga ik weer werken en kan dan weer mailen maar misschien heeft de computerdokter zijn werk kunnen doen. Wanhoop moet trouwens en hoop zijn maar ik weet bij god niet hoe ik deze voorprogrammatie van woorden moet uitzetten. Nog veel te leren voor aanschaf van tablet!!! En ik maar denken dat mijn broer digibeet was:-)heel veel reisplezier daar enorme hug van ons!!

• 04 Januari 2013 - 17:29

Ada Vos:

hallo Nel en Paul. Voor jullie ook de beste wensen voor 2013. Leuke reisverslagen van jullie gelezen. Geniet er samen maar van. Verder leuke tijd daar vanuit een regenachtig Nederland. Groet van Henk en Ada , Joost en Linda