Laatste Nieuws - Reisverslag uit Lima, Peru van Paul & Nel Dee - WaarBenJij.nu Laatste Nieuws - Reisverslag uit Lima, Peru van Paul & Nel Dee - WaarBenJij.nu

Laatste Nieuws

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul & Nel

22 Januari 2013 | Peru, Lima

Het Andesgebergte had in Equador al zo'n indruk op ons gemaakt, dat wij ook een stukje ervan in Peru wilden zien. Ons (voorlopig) laatste reisje in Zuid Amerika! En dat zag er grofweg als volgt uit: van Lima recht landinwaarts tot in de Andes, dan rechtsaf naar het zuiden naar Ayacucho, daar terug naar de kust en vervolgens noordwaarts naar Lima. Dat rondje betekent bij elkaar zo'n 35 uur in een bus zitten, maar dan zie je ook nog eens wat! Peilloos diepe dalen en gigantisch hoge, steile bergen, waar de weg tegenaan lijkt te zijn geplakt: aan één kant een loodrechte rotswand omhoog, en aan de andere kant het ravijn. In de bochten wel een stukje vangrail, maar dat lijkt lullig laag, waar zo'n bus met gemak overheen kan! Adembenemend dus dit alles, en niet alleen figuurlijk, want de passen gaan hier over bijna 5.000 meter. Prachtig, én koud! Dat waren we dus even niet meer gewend; de t-shirtjes van Lima hebben hier plaats gemaakt voor dikke truien en winterjassen!
Het traject tussen Huancavelica - een afgelegen stadje waar alleen Indianen wonen - en Ayacucho - een gezellige plaats vol met oude koloniale gebouwen - kon alleen
's nachts worden afgelegd, de enige busverbinding vanaf hier. In stromende regen stapten we om 01.00 uur in een steenkoude bus zonder verwarming, en deden vervolgens geen oog dicht vanwege de kou en de onverharde weg. En al snel ging de regen over in sneeuw : jullie sneeuw, dan wij ook sneeuw! Vanaf 05.30 hebben we uren stilgestaan: vrachtwagens en bussen kwamen nauwelijks nog omhoog, en in de haarspelden was maar één glibberig spoortje beschikbaar. Kortom, een voorproefje van wat ons straks in Nederland te wachten staat!
Inmiddels zitten wij weer in het zonnetje in Lima, en dit was alweer ons laatste reisverslag. Zondag vertrekken we met pijn in ons hart! Wij kijken terug op een prachtige en indrukwekkende reis, en hebben Peru in ons hart gesloten. Goed, het is er vaak een bende, maar een gezellige bende vol met heerlijke mensen. We begrijpen nu echt dat Mark hier niet meer weg wil. En wij komen zeker terug!!!

• 22 Januari 2013 - 23:37

Illo:

Wat een belevenis, spannend hoor, jullie hebben echt alls meegemaakt tot aardbeving toe. Geniet nog lekker van de broodjes palta op de hoek en broodje varkensvlees van de straat, waar zij met haar handen in een varken staat te graaien. Goeie vlucht terug! Liefs

• 23 Januari 2013 - 12:25

Jan En Willy:

Een hele goede thuisreis en wees gerust: hier gaat het dooien en brengen jullie dan een beetje goed zomerweer voor ons mee? Tot gauw in Nederland.

• 23 Januari 2013 - 18:06

Tineke En Aad:

Weer genoten van jullie boeiende verslag. Jammer dat dat afgelopen is.

• 24 Januari 2013 - 22:02

Leo En Annet:

Tjonge wat zijn die vier maanden voor jullie omgevlogen. En omdat wij bijna alle reisverslagen hebben gelezen, weten we welke moeite jullie hebben om Peru te verlaten. We vinden het super dat jullie hebben besloten terug te gaan. Maar kom eerst maar eens terug naar Nederland. Zondag gaat het hevig dooien, dus met een beetje mazzel wordt het geen glij-, slip- en glibberpartij zoals in de bergen van de Andes. Goede vlucht en hopelijk tot gauw.

Leo en Annet

• 26 Januari 2013 - 12:17

Mieke En Teun:

Lieve Paul en Nel, het is inderdaad prachtig. Mooie foto's. We kunnen ons voorstellen dat jullie met pijn in het hart afscheid nemen. Maar de mooie herinneringen gaan mee naar een (ook) koud Nederland. Knuffel van Teun en Mieke