Grazen en Baden - Reisverslag uit Bad Waltersdorf, Oostenrijk van Paul & Nel Dee - WaarBenJij.nu Grazen en Baden - Reisverslag uit Bad Waltersdorf, Oostenrijk van Paul & Nel Dee - WaarBenJij.nu

Grazen en Baden

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul & Nel

09 April 2013 | Oostenrijk, Bad Waltersdorf

Graz: een stad waar velen waarschijnlijk hard voorbij zullen rijden, op weg naar Karinthië of Kroatië. Ten onrechte, want wij vinden de tweede stad van Oostenrijk wel de leukste! Zij ligt mooi tussen de heuvels aan de rivier de Mur, en heeft een prachtig historisch centrum, zonder auto's, dat niet voor niets op de werelderfgoed-lijst van de Unesco is geplaatst. En het is er gezellig, niet in de laatste plaats omdat er 50.000 studenten aan drie universiteiten studeren; veel kroegen en terrasjes dus.
Vlak buiten het historisch centrum staat iets heel moderns: het Kunsthaus, het museum voor moderne kunst. Een idioot gebouw eigenlijk, dat in de volksmond "de blauwe blaas" heet. Binnen is er ontzettend veel niets te zien; moderne kunst vraagt weliswaar vaak om veel ruimte, maar hier staat wel heel erg weinig in. De kunst op zich viel ook al tegen; het meest opvallend was een object met twee zwevende paarden (zie de foto; godzijdank had het niet "Rindfleisch" als titel).
Een heel ander gebouw bezochten we aan de rand van Graz: slot Eggenberg. De gelijknamige familie bouwde dit, en zo zie je maar hoe ver je het met de handel in wijn nog kan schoppen! (Simone!) De kalender diende als inspiratie voor dit optrekje: 365 ramen, 12 torens, 52 kamers, en binnen overdadig gedecoreerd met tal van verwijzingen naar seizoenen, maanden, sterrenbeelden etc. De familie woonde overigens het grootste deel van de tijd gewoon in Graz.

Vanuit Graz reden we vervolgens zo'n 60 km naar het oosten, waar we een camping vonden waarover een dikke deken van rust ligt. Je hoort er slechts vogels en een ruisende beek. Het is hier een gebied met heel veel heilzaam water in de grond, dus Bad Zus en Bad Zo. We zagen nergens krukken in een boom hangen, maar het zal wel ergens goed voor zijn. Het is in ieder geval wél mooi zonnig weer geworden, en vandaag (dinsdag) hebben we een heerlijke fietstocht naar het plaatsje Bierbaum gemaakt. Je blijft toch hopen, maar we vonden er slechts een oude eik. Maar wel één van meer dan duizend jaar oud, de oudste van Europa, zegt men (hier).
Morgen brengen we weer een bezoekje aan de buren; daarna gaat het noordwaarts naar ons geliefde Cesky Krumlov in Tsjechië, en maken we een rit door het bovenste deel van Oostenrijk, dat Nieder Österreich heet.
Daarover later weer.

• 09 April 2013 - 21:15

Harrie En Anjo:

Hallo lieve 2

Fijn dat het mooie weer er ook voor jullie aan gaat komen, maakt het toch allemaal nog wat leuker.
    Wij zijn onze eerste weekenden op de Vrijgaard met behulp van onze elektrische onderdeken en elkaar goed doorgekomen.

• 09 April 2013 - 21:15

Leo En Annet:

Gezellig om weer een belevenis van jullie te lezen. Afgelopen weekend waren we op Texel. Het was koud maar heerlijk zonnig weer. Wel veel wind die een behoorlijk beslag deed op de accu van de fiets. Komend weekend gaan we waarschijnlijk naar Vrij. Het gaat eindelijk wat warmer worden na al die koude weken. Maar zoveel sneeuw als jullie hebben gehad,hebben we hier niet. We hopen jullie snel weer te zien op Vrij.

Liefs,
    Leo en Annet

• 14 April 2013 - 09:30

Simone En Ivo:

Lieve Paul en Nel,

Het moet hier vandaag mooi weer worden, maar het ziet er nu nog somber uit. Dus eerst maar eens de achterstand in het lezen van jullie reisverhalen inhalen. En dat jullie met deze verhalen in een grote behoefte voorzien blijkt wel uit de statistieken; 42505 keer bekeken.
    Ook het verslag over Graz was weer één van Paul's toppertjes. Ik ben blij te lezen dat de handel van Simone ( www.womenonwine ) toch nog perspectieven biedt!!
    We zijn benieuwd naar jullie volgende Oostenrijk verslag. En lekker hè. die wijn daar!!

Liefs,

Simone en Ivo