in Donnafugata - Reisverslag uit Donnafugata, Italië van Paul & Nel Dee - WaarBenJij.nu in Donnafugata - Reisverslag uit Donnafugata, Italië van Paul & Nel Dee - WaarBenJij.nu

in Donnafugata

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul & Nel

25 November 2013 | Italië, Donnafugata

Wij reizen Sicilië rond met de klok mee, en zijn inmiddels de zuidoostpunt gepasseerd. Het Middellandse Zee-gebied heeft de laatste tijd wat last van een lagedrukgebied, dat zo nu en dan voor flinke buien zorgt. Niet zo hevig en langdurig als op Sardinië gelukkig, en tussen de buien door zitten we wel heerlijk in T-shirt in het zonnetje.
Wel behoorlijk koud was het hoog op de lavavelden aan de voet van de Etna, waarvan de top ook vaak in de wolken verdween. Dus hier nog even naar de Lidl, en daarna snel terug naar de kust! Mooie zeegezichten hier, en mooie stadjes hoog tegen de bergen aangebouwd. Om voor ons duistere redenen is men in deze streken nooit in een dal gaan wonen, maar altijd in onmogelijk steile straatjes bergopwaarts.
De aardigste stad die we hier tot nu toe zijn tegengekomen is wel Syracuse. De oude Grieken stichtten de stad al op deze mooie plek aan zee ( de bekende heer Archimedes is hier begraven), deels op een eiland. Op dit eiland vind je het historische deel van de huidige stad, met onder meer een mooie kathedraal uit de 18e eeuw. In het nieuwe deel
de moderne tegenhanger: een betonnen kerk, een fraai staaltje 20e eeuwse bouwkunst!
Tenslotte nog twee plaatjes die we jullie niet willen onthouden. De eerste is de douche-inrichting van een camping die we na een moeizame tocht over een onverharde weg bereikten, en waar we overigens niet zijn gebleven (voor 14 euro per nacht!).
De tweede is Nel met dé staf: uiteraard volgen wij ook hier trouw het Sinterklaas-journaal ( en zijn niet eens opa en oma) , waarin we zien dat de Sint al geruime tijd zijn staf kwijt is , en het moet doen met een nepperd van de firma Duurkoop (van 4,95). Welnu, Nel lijkt de echte gevonden te hebben, in de kerk van Noto!

• 25 November 2013 - 19:49

Bert En Ina:

wat een prachtige foto's. Veel om te zien.
    Zojuist kwam de dochter van buurman Wim Jansen vertellen dat hij vandaag is overleden. Dat was toch een schok te horen.
    Hij is geopereerd, maar alles ging mis. Is gestorven na 3 weken ziekenhuis.
    Wordt vrijdag begraven.
    Tja we werden wel weer even stil.
    hgr
    Ina Bert

• 25 November 2013 - 21:46

Mieke:

Leuke foto's met die luxe douche gelegenheid! Gelukkig is Lidl overal.
    Hartelijke groet uit Zevenaar (minder mooi dan Syracuse!)

• 26 November 2013 - 07:34

Illo:

Geweldig die douche,ik dacht eerst dat het een bushokje was. Verder typisch Italië, die sfeer en prachtig die kerken,mooi op de foto gezet.
    Komende week druk met voorbereiding St Klaas, je kunt wel raden wie het allemaal gaat organiseren, want zoonlief zit alleen maar in het buitenland en komt pas 3 december terug.
    Zo naar PAN in de RAI, daar ga ik kunst opsnuiven. Ze hebben daar een topper, mummiedoek uit Peru. Volgens mij hebben wij het al gezien in het museum daar, ben even de naam kwijt. We hebben daar toen ook tussen de ruïnes gelopen. Ben benieuwd, het is altijd een heerlijk dagje uit.
    Liefs

• 26 November 2013 - 13:18

Elly:

Haha, Nel kijkt wel een beetje bedrukt: "als-ie maar niet ziet dat ik de staf vasthoud"! En wat fijn italiaans alles op de foto's: lekker veel beelden, trappen, pilaren, ruime pleinen met terrassen en een prachtige ouwe kathedraal! Naar mijn smaak veel mooier dan de moderne betonnen versie van de feesttent van De Boer Tentenverhuur, die je vaak op sportevents tegen komt...