Vieze laars - Reisverslag uit Patras, Griekenland van Paul & Nel Dee - WaarBenJij.nu Vieze laars - Reisverslag uit Patras, Griekenland van Paul & Nel Dee - WaarBenJij.nu

Vieze laars

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul & Nel

20 December 2013 | Griekenland, Patras

Wij zitten op dit moment op de boot die ons naar Griekenland gaat brengen.
De tocht door de onderkant van de "laars", vanaf de punt in Reggio, via de zool en door de hak naar Brindisi, ging sneller dan de planning. Campings en camperplaatsen bleken vaak dicht (in tegenstelling tot de gidsen en vaak hun eigen website!), waardoor de ritten een stuk langer werden. In dit land valt nu eenmaal niets te plannen.
Op de tochten langs de "zool" hebben we voortdurend versteld gestaan van de rotzooi die ze er hier van weten te maken. Er zijn niet zo heel lang geleden voor veel geld prachtige boulevards aangelegd, die vaak beginnen of eindigen in het niets, en nu inmiddels zijn overwoekerd door onkruid, stukken bestrating missen (tegeltje geleend), en zijn voorzien van kapotte bloembakken, scheefhangende lantaarnpalen (doen het half) en roestig hekwerk. En vuilnis natuurlijk: bergen en nog eens bergen afval, van huisvuil tot koelkasten en matrassen. Op de campings is de staat van onderhoud al niet veel beter: kapotte wc's, de warme douches blijken koud, uit de kranen komt het water van vele kanten, internet is altijd "problemo", etc, etc. Andere campingbezoekers hebben daar in deze tijd overigens geen last van, want we zijn altijd de enige!

Maar niet alles was kommer en kwel, hoor. Zo hebben we een fantastisch stuk van 250 km door de bergen in het binnenland gereden, heel hoog en indrukwekkend. Wel koud op die hoogte: het vroor er 's nachts 5 graden!
En de barokstad Lecce, onder in de "hak", was zowaar schoon en zeer de moeite waard (net als Pelle, die hier vandaan komt).

En nu dus op de nachtboot naar Patras: ons campertje op het benedendek tussen tientallen vrachtwagens. Op het eerste deel van deze tocht - er is een tussenstop in het noorden van Griekenland- gaan er ook een paar honderd Roemenen en Bulgaren mee, op weg naar huis voor de Kerst. Een zeer luidruchtig zooitje aso's, die het schip snel in een drijvende kliko weten te veranderen. Gelukkig gingen ze om vijf uur vanochtend met veel kabaal van boord, in de Dacia's op weg naar de familie in het dorp. Mensen die denken dat het na 1 januari in Nederland allemaal wel mee zal vallen, zijn bij deze alvast gewaarschuwd.

Wij varen nu in alle rust nog tien uur verder, op weg naar ons Kerstfeest in Griekenland.

• 20 December 2013 - 13:22

Jan & Dicky Brandt:

Wij wensen jullie fijne feestdagen en een gelukkig 2014.
    Goede reis.
    Jan&Dicky

• 20 December 2013 - 16:25

Illo:

Wat jammer die verloedering. Nel haar handen zullen wel jeuken om het aan te pakken. Kwastje hier, likje verf daar. Kapotte dingen weg, enz. Hier komen we steeds meer in de kerstsfeer, hoewel het relatief rustig is in de winkels. Verder is het snotvirus ook al doorgekomen, veel mensen snipverkouden met keelpijn....al een week aan de beurt.
    Volgende week gaan de ziekenhuizen over naar de maatweg, zal een onderneming worden. Het schijnt geweldig mooi te zijn. Loop helaas in januari rondleiding mis.
    Geniet van Griekenland, ben weer benieuwd naar de verhalen.
    Liefs van ons

• 20 December 2013 - 19:04

Mieke En Teun:

Wij wensen jullie hele gezellige Kerstdagen in Griekenland en een goed begin van 2014, en de rest van het jaar natuurlijk nog iets beter. Hartelijke groet en knuffel van Teun en Mieke

• 20 December 2013 - 20:23

Jan En Willy:

Wat een trieste foto's van dat bankje + beeld. Jaren geleden trof je in Frankrijk ook allerlei rotzooi langs de weg aan en ook daar van oude koelkasten tot autowrakken Gelukkig vind je zoiets daar niet meer. En nu op naar Griekenland. Ben benieuwd naar jullie ervaringen daar want dat zou ik ook nog eens graag doen. We wensen jullie een hele goede overtocht en een fijn verblijf aldaar.
    Mooie Kerstdagen en een geweldig camperjaar in 2014 in een goede gezondheid !
    warme wintergroet (nou ja .....voorspelling is 10 tot 12 graden volgende week) van ons beiden.

• 22 December 2013 - 09:54

Anneke En Ad:

Als we dit verslag lezen denken we weer aan onze boottocht naar Griekenland.
    We hopen dat jullie daar net zo genieten als wij hebben gedaan je voelt je er thuis.

• 22 December 2013 - 19:05

Tineke En Aad:

Weer een smakelijk verslag, genoten.
    Gezellige kerstdagen en een gezond 2014.