Manisch - Reisverslag uit Kalamata, Griekenland van Paul & Nel Dee - WaarBenJij.nu Manisch - Reisverslag uit Kalamata, Griekenland van Paul & Nel Dee - WaarBenJij.nu

Manisch

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul & Nel

05 Januari 2014 | Griekenland, Kalamata

Wij vierden de jaarwisseling in een dorpje op fietsafstand van de stad Sparta. Een aardige stad trouwens, waar het lang niet zo Spartaans toegaat als in vroeger dagen. Behalve in het museum is er van de gloriedagen van het oude Sparta vrijwel niets terug te zien. Wél van de stad Mistra, die veel later - in de dertiende eeuw - een stukje verderop tegen een berghelling aan werd gebouwd. De bebouwing van nu doet denken aan het huidige Damascus, maar je kan zien dat het ooit een prachtige Byzantijnse stad was, met geweldige uitzichten over het omliggende land. (verwoest werd de stad door de Russen in 1770). Wij klimmen er als enigen door de steile straatjes omhoog, genieten van de rust, en denken meewarig aan de drommen toeristen die dit 's zomers bij 40 graden doen, en aan de mannen die vroeger de regerende despoot in een draagstoel naar zijn paleisje boven moesten sjouwen.

Gedurende oudejaarsavond was het stikdonker in ons dorp. Wij moesten ons vermaken met de televisie, waarop BVN - de zender voor Nederlandstaligen in het buitenland - ons vergastte op een uren durende show van de Toppers: een waardig besluit van een crisisjaar!
De jaarwisseling werd ingeluid door een naburige Griek, die met schoten hagel in de lucht voor lichte kogelregen op de daken zorgde. Verderop in Sparta zagen we wel wat vuurwerk, maar om half één was het ook daar weer stil en helemaal donker. Een Spartaans Oud en Nieuw dus: niet eens één autobrandje!
Op de regenachtige nieuwjaarsdag, zónder Weens concert en zónder skispringers, reden we verder naar Githeon aan de kust. De camper kreeg er een plaatsje op een onbewoond eilandje voor de stad (via een dam bereikbaar), waar de volgende dag de zon weer uitbundig ging schijnen en het plaatselijke visrestaurantje voortreffelijk bleek. Zo mag 2014 blijven!

De Grieken blijven maar bezig ons hart te stelen: wat een aardige mensen hier. Wildvreemden komen naar ons toe en wensen ons een gelukkig nieuw jaar ! Hopelijk wordt het voor hen ook wat beter. Ik deed mijn eigen onderzoekje in de Lidl, en stelde vast dat het prijspeil hier minstens gelijk is aan het onze. Het gemiddeld inkomen hier is echter nog niet de helft van dat van ons, en dat is terug te zien in hun boodschappen- wagentjes, die lang niet zo vol zijn als dat van ons. Op kleding wordt ook bezuinigd, zo te zien op straat. Maar de restaurantjes blijven vol.

Inmiddels zijn wij verder in het zuiden, op het schiereiland Mani : met steile kusten en een landschap vol woeste, donkere bergen, waar de mensen wonen in huisjes, traditioneel gebouwd als torentjes: goed verdedigbaar tegen verre vijanden en naaste buren. Het is hier uiterst dun bevolkt, sommige dorpen zijn vrijwel verlaten. Het is de zuidelijkste punt van het vasteland van Griekenland, en ik geloof ook van Europa.
Het is stil en wonderschoon.

• 05 Januari 2014 - 19:31

Illo:

Snoezig dorpje. Hoe koud is het water? Zou er wel een duik in willen nemen, geen unox mutsen daar bij nieuwjaars duik?
    Wij rennen van ene receptie naar de andere en ondertussen de restjes van borrelhappen en te veel gekochte happen aan het wegwerken. Wat een contrast met jullie verhaal van lege boodschappen mandjes. Wij /ik sta mij al weer druk te maken hoe die aangekweekte vetrollen van de kerst er weer af moeten. Dus morgen op rantsoen!
    Liefs

• 05 Januari 2014 - 21:54

Leo En Annet:

Dag lieve Nel en Paul,

Wij wensen jullie alle goeds voor 2014 en een prachtige voortzetting van jullie reis door Griekenland. Als ik jullie foto's zie met al die schattige kerkjes met die prachtige ikonen, krijg ik helemaal zin om ook weer eens naar Griekenland te gaan.

Liefs van Leo en Annet

• 06 Januari 2014 - 12:47

Anneke & Ad:

Hi Paul en Nel.

Wij hebben in 2003 ongeveer de zelfde rondreis gemaakt en als we foto's zien komt alles weer naar boven en genieten we met jullie mee.We vonden de grieken ook erg vriendelijk , zeer attent en behulpzaam en de restaurantjes kun zelf de vis aanwijzen die je wilt hebben.Heerlijk land en leuker dan Italie vinden wij.

groetjes A.A.

Tags: t