Fingerspitzen - Reisverslag uit Pýlos, Griekenland van Paul & Nel Dee - WaarBenJij.nu Fingerspitzen - Reisverslag uit Pýlos, Griekenland van Paul & Nel Dee - WaarBenJij.nu

Fingerspitzen

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul & Nel

19 Januari 2014 | Griekenland, Pýlos

Als je de Peloponnesos op de kaart bekijkt, zie je dat het bestaat uit 3 "vingers". Het vorige verslag kwam uit de middelste vinger, Mani. Op weg naar de meest westelijke vinger waren we eerst een paar dagen in de wat grotere stad Kalamata. We stonden daar in de jachthaven, vooral omdat we onderweg hadden gehoord dat ze daar grote wasmachines en -drogers hadden. Dus is alles, inclusief al het beddengoed, sindsdien weer brandschoon.
Daarna weer dagenlang langs de werkelijk prachtige kusten van de linkervinger. Van oudsher van groot strategisch belang, en dus bouwden en verbouwden de achtereenvolgende heersers hier machtige forten op de ver in zee uitstekende uitlopers. Zie de foto's van de vestingen in Koroni, Methoni en Pylos. Vergeleken hierbij is ons eigen Naarden Vesting maar een schuttersputje!
Onderweg overnachtten wij meestal bij het haventje van een vissersdorpje: romantisch, rustig en veilig. Om een paar dagen met minder weer te overbruggen stonden we ook nog op een luxe camping ( eigen douche en toilet!) met een paar overwinteraars. Die blijken daar maandenlang niets anders te doen als het hondje uitlaten. Een bejaardencentrum in Nederland is in vergelijking hiermee een dolle boel. Na 5 dagen hadden wij het hier helemaal gezien, en jeukten de reisgenen weer verschikkelijk.
Nu staan wij aan de haven van Pylos. Een historische plek, want in de baai waar wij nu vanuit ons campertje op uitkijken, vond nog in 1827 een enorme zeeslag plaats. De Turkse bezetters letten eventjes niet op, en hun vloot van 82 oorlogschepen werd bij verrassing door een vlootje van 26 schepen van Engelsen, Russen en Fransen tot zinken gebracht. Het was de aanzet tot de Griekse onafhankelijkheid!
Morgen trekken wij verder, langs de kust naar het noorden. Over een paar dagen volgt een bezoek aan het oude Olympia. Daarover later meer.

• 19 Januari 2014 - 20:06

Jan En Willy:

Dankjulliewel voor weer een bijzonder reisverslag. Fijn om weer te horen dat alles goed gaat met jullie. Prachtige - beetje jaloersmakende - foto's ! Wij zijn met de voorbereidingen bezig voor een paar maanden Spanje en misschien aansluitend stukje Portugal.
    Voorpret is ook al leuk. Ondertussen blijven we jullie volgen op deze prachtige reis. Heb het goed samen !

• 20 Januari 2014 - 12:54

Willem:

Jaloers hoor. Mis onze squash wedstrijden (en derde helft ) wel.

• 20 Januari 2014 - 16:31

Tineke En Aad:

Weer een verslag om van te genieten. Ook de bijbehorende foto's zeggen genoeg. Geniet samen van de Griekse oudheid en cultuur en het redelijke winterweer.