Weg van Denemarken - Reisverslag uit Bad Segeberg, Duitsland van Paul & Nel Dee - WaarBenJij.nu Weg van Denemarken - Reisverslag uit Bad Segeberg, Duitsland van Paul & Nel Dee - WaarBenJij.nu

Weg van Denemarken

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul & Nel

17 Augustus 2014 | Duitsland, Bad Segeberg

Vanuit Frederikshavn trokken we verder naar het zuiden, langs de oostkust. Het duinenlandschap is hier verdwenen, en de brede stranden ook. Landinwaarts is het meer heuvelachtig dan aan de westkant. We trekken door eindeloos boerenland. Het is weer stil en schoon, en in de dorpjes en het enkele stadje lijkt het altijd zondagmiddag te zijn. Het blijft allemaal mooi, maar er ontbreekt toch iets: sfeer, gezelligheid. Hier en daar een béétje rommelig mag ook best: al die opgeruimde netheid wordt op den duur ook een beetje saai! Hopelijk hebben de Denen een rijk verenigingsleven, want als straks de zomer is afgelopen wordt het hier pas écht stil.
Wat ons is opgevallen is dat de Denen zich voorbeeldig aan de verkeers- en andere regels houden. En dat terwijl er nauwelijks gecontroleerd lijkt te worden. Wij hebben op ons rondje geen enkele flitser of flitspaal gezien, en maar één politieauto. Blauw op straat? Wij zagen één dronken meneer. En die was ook nog heel líchtblauw, eigenlijk.
Onderweg, in het stadje Kolding, bezochten wij een aardige tentoonstelling. De Duitse firma Würth is groot geworden in schroeven, bouten en moeren, en heeft vestigingen in heel Europa. De oude Würth nu is een fervent verzamelaar van moderne kunst, hetgeen hij financiert met de winst op zijn ijzerwaren. (Hopelijk doet hij dat verstandiger dan onze Scheringa). En het aardige is dat zijn verzameling te zien is in de vestigingen van het bedrijf, en niet uitsluitend door de werknemers, maar ook door derden, gratis en voor niks! Zo waren wij al eens in de vestiging in Den Bosch, en nu dus in Kolding, waar de werken van een Deense kunstenaar waren verzameld.
Inmiddels hebben we Denemarken weer verlaten. Een mooi land, en ideaal voor wie van rust en stilte houdt. En eigenlijk best dichtbij!
Wij zijn weg van Denemarken, en rijden nu langzaam verder richting Hamburg.
Tot later.

• 17 Augustus 2014 - 20:36

Leo En Annet:

De Dees zijn dus Deens af?

• 17 Augustus 2014 - 23:18

Illo:

Op naar de hamburgers dan maar. Hier regent het pijpenstelen, dus toch met een hoog naar het mooie weer? Liefs

• 18 Augustus 2014 - 10:53

Elly:

Nou. Inderdaad, de straten en huizen ademen de sfeer die ik lang geleden proefde, die van Ammerzoden, einde dag zaterdag als iedereen het erf geveegd had. Ik denk dat ik er ook op de lange duur heel onrustig van word. Zo te zien Walter ook, beetje rommelige beelden van mensen in zijn hoofdje..

• 18 Augustus 2014 - 10:53

Elly: