Feestjes - Reisverslag uit Lima, Peru van Paul & Nel Dee - WaarBenJij.nu Feestjes - Reisverslag uit Lima, Peru van Paul & Nel Dee - WaarBenJij.nu

Feestjes

Door: paul

Blijf op de hoogte en volg Paul & Nel

14 November 2014 | Peru, Lima

Peruanen zijn gek op feestjes. Zij grijpen dan ook elke gelegenheid aan om te vieren. En zo zie je dat er in de weekends op meerdere plekken in de stad vuurwerk wordt afgestoken. Op feestjes bij iemand thuis nemen de mensen zelf drank en taart mee - en gaan overigens pas weg als dat allemaal op is.

Inmiddels hebben wij hier ook al weer twee feestjes gevierd. Het eerste was een doopfeest: de dochter van de zus van Carla werd gedoopt, en wij waren uitgenodigd. Eerst naar de kerk, ik keurig in een van Mark geleend colbertje. En na de plechtigheid moet er natuurlijk gedronken worden, want het zijn in Peru stevige innemers. Zo'n feestje wordt hier georganiseerd door de peter en de meter, die dat als dank ook nog eens mogen betalen. Zij wonen in een flatgebouw dat, zoals veel nieuwe flats hier, een zaaltje heeft dat door bewoners kan worden gehuurd voor het geven van een feestje.
Er stond een grote tafel met taart en andere zoetigheden, allemaal voorzien van suikerzoete kaartjes met de namen van de pasgedoopte. Maar daar wordt pas aan begonnen als iedereen weg moet; eerst moet er gedronken worden. Uit de pantry komen bladen vol Chilcanos: Pisco ( een beetje een Peruaanse variant van Grappa ), met Ginger Ale, een drupje suikerwater en veel ijs. Een lekker drankje, dat drinkt als limonade, maar verradelijk! Echt uitbundig wordt het feest echter niet, en veel interessante gesprekjes hebben we ook niet, want ons Spaans is minimaal, en niemand spreekt ook maar één woordje Engels.

Wel uitbundig werd het feestje op mijn verjaardag. Carla had bij haar familie hoog opgegeven van de spaghetti-saus van Nel, en natuurlijk ook van haar borrelhapjes, en dus kwam de familie vanaf twee uur in ons appartement hapjes en pasta eten. Nel had hard gewerkt om in totaal 14 volwassenen ( inclusief oma, die toch maar mooi de trappen naar zeshoog had genomen ) en twee kinderen van voedsel te voorzien. Een oom van Carla is gespecialiseerd in het op traditionele wijze bereiden van Pisco Sour, en had de ingredienten ruimschoots meegenomen, de tantes kwamen met taarten, en wij hadden zelf ook een aardige voorraad Pisco, rum en bier aangelegd. Een echt verjaardagsfeest werd het, waarop de jarige stijlvol en vol overgave met alle dames heeft gedanst !

• 14 November 2014 - 17:55

Tineke En Aad:

Oeps Paul, nog gefeliciteerd!!
    Leuke foto's. Zorg voor aanvang van dit soort feestjes goed voor jezelf.

• 14 November 2014 - 18:39

Rob Aafjes:

kwou da ik rbij was, liefs

• 14 November 2014 - 19:53

Jan En Willy:

Sorry Paul, alsnog van harte gefeliciteerd met weer een jaar erbij. We wensen je een mooi en vooral gezond nieuw levensjaar. Jullie zijn in ieder geval met een gezellig feest begonnen. Ziet er zeer feestelijk uit allemaal. Genieten mensen ! Heb het goed samen. Liefs van ons.

• 14 November 2014 - 20:49

Ivo:

Hé Paul, nog van harte kerel! Met name die dansfoto's vind ik echt super! Ik wist wel dat dat één van jouw hobby's is ;-). Dat zie je gewoon echt. Nu weet ik ook waarom jij op de legendarische Recticel feestjes nooit van de dansvloer was af te slaan.
    Hoe dan ook, ziet er allemaal heel gezellig uit. Geniet er van! Dikke zoen voor Nel! Hartelijke groet aan Marc en zijn mooie aanstaande! Ivo

• 14 November 2014 - 22:52

Illo:

"Waar is het feestje,daar was het feestje"

• 15 November 2014 - 18:43

Leo En Annet:

Wat ziet het er allemaal gezellig uit! Oeps en wel erg roze :-)

• 17 November 2014 - 15:47

Elly:

Heerlijke foto's! Qua buik past Paul prima is het rijtje ooms....Ik vrees deze feestdagen aan de Pisco te moeten, om te wennen....