Optocht - Reisverslag uit Lima, Peru van Paul & Nel Dee - WaarBenJij.nu Optocht - Reisverslag uit Lima, Peru van Paul & Nel Dee - WaarBenJij.nu

Optocht

Door: paul

Blijf op de hoogte en volg Paul & Nel

20 November 2014 | Peru, Lima

Aan het eind van ons straatje bevindt zich een drukbezochte kerk. Naast de gebruikelijke verering is deze kerk speciaal gewijd aan San Pedro de Porres, een zwarte priester die in het verleden veel voor de armen heeft gedaan, en daarmee zijn heiligheid geeft verworven. Een populaire heilige in Peru: op onze vorige reis zijn we hem ook al een paar keer tegengekomen. En november blijkt processie-maand, en dus wordt zijn beeld hier samen met beelden van Maria en Jesus meermalen door de straatjes gezeuld. Zie de plaatjes van onze versierde straat op een zondag: mannen, allemaal strak in het pak, met paarse capes en een wit koord om, dragen het beeld - behoorlijk zwaar zo te zien - de buurt door, voorafgegaan door achteruitlopende zingende vrouwen met wierookpotjes, en gevolgd door een schetterende dweilband. Om de tien meter wordt het beeld even neergezet - applaus van de omstanders - om even uit te rusten, soms om te bidden, en soms om bossen bloemen van omstanders bij het beeld te leggen, die na de volgende tien meter weer worden teruggegeven. ( Wellicht staan ze dan langer, ik zou het niet weten ). Er klinkt een belletje ten teken dat de rust voorbij is, en de zware last gaat weer op de schouders. Maar gelukkig staat een stukje verder op de route een verse ploeg paarse capes te wachten om de vermoeide dragers af te lossen, die als dank een kruisje in een zakje ontvangen.

Jong geleerd is oud gedaan: jongens in zwart-witte outfit oefenden op een andere dag urenlang met Porres op de nek, onder het toeziend oog van officials met indrukwekkende medailles om. Voorwaar, een levendig buurtje hier, ook 's nachts. Zo dachten wij steeds de roep van een exotische nachtvogel te horen, maar dat bleek de nachtwaker, die op zijn rondes op een fluitje blaast! Volgende keer meer over onze buren hier.

Hasta la proxima!

• 20 November 2014 - 06:24

Illo:

Net St maarten gehad, 70 kindertjes met lampion gezien.

• 20 November 2014 - 11:07

Willy:

Mooi hoor die tradities en cultuur in een land en blijkbaar niet verstoord door nieuwe Peruaanse medelanders......... Leve Zwarte Piet in Nederland !
    De foto's doen ons ook weer terugdenken aan de paasprocessies in Cartagena/Spanje. Geniet van dit alles en we zijn benieuwd naar jullie andere buren...

• 23 November 2014 - 20:57

Leo EAnnet:

Wat een prachtige foto´s. En net als Willy, zijn wij erg benieuwd naar jullie anderen buren! We lezen met plezier jullie belevenissen.
    Liefs van ons.