Een reisje naar Iquitos - Reisverslag uit Lima, Peru van Paul & Nel Dee - WaarBenJij.nu Een reisje naar Iquitos - Reisverslag uit Lima, Peru van Paul & Nel Dee - WaarBenJij.nu

Een reisje naar Iquitos

Door: paul

Blijf op de hoogte en volg Paul & Nel

29 Januari 2015 | Peru, Lima

Afgelopen week maakten wij een reisje naar Iquitos, met mijn zus, Ronald en Taco. Als opwarmertje voor het huwelijksfeest van Mark en Carla.

Iquitos is een stad midden in de jungle van Peru, ver van Lima. Er wonen zo'n half miljoen mensen, en toch loopt er geen weg naartoe: de enige manieren om er te komen zijn een dagenlange boottocht over de Amazone, of een vliegreis van twee uur. Die boottocht wil je trouwens liever niet meemaken: met tig mensen, in hangmatjes, dagenlang in een bloedhete roestbak. Vliegen dus.
Vanuit de lucht kun je de Amazone mooi zien: een bruine slang, die traag door oneindig groen land gaat. Zij is inderdaad opvallend bruin, want zij sleept al honderden kilometers Peruaanse modder mee. De oorsprong van de rivier is nog niet zo heel lang geleden ontdekt, en sindsdien is het 's werelds langste rivier.
Hoe ontstaat zo'n grote stad midden in het regenwoud? Rubber! Eind 18e eeuw, begin 19e eeuw groeide de missiepost uit tot een stad door de winning van rubber. De grote koloniale gebouwen van de rubberbaronnen van destijds zie je hier nog. Trouwe lezers weten dat wij bij elke reis stuiten op een ontwerp van Gustav Eiffel. En ja hoor, ook deze keer, midden in het regenwoud! Een rubberbaron van destijds heeft een ijzeren gebouw van Gustav in Parijs laten slopen, de onderdelen hier naar toe laten slepen, en het hier weer in elkaar laten sleutelen!
Geen weg naar Iquitos, dus ook weinig auto's hier. Het vervoer in de stad wordt verzorgd door een aantal bussen, van hout (!), maar vooral door zo'n 25.000 motortaxis. Die razen rijendik knetterend door de straten, waardoor je het gevoel krijgt dat je op een reusachtige kartbaan zit.
Vanuit Iquitos kun je verder de jungle in: er komen hier nog twee andere grote rivieren uit in de Amazone. We keken er uren naar de bootjes die mensen en voorraden van en naar nederzettingen verderop in de jungle brachten. Fascinerend. En natuurlijk voeren wij er ook zelf een paar uur met een bootje, naar een indianendorp, een dierenopvang en een vlinderboerderij. En natuurlijk waren we hier ook op de markt, vol bijzonder voedsel, zoals krokodil. Wel bijzonder hoor, zo'n geïsoleerde stad in de jungle.

Na 4 dagen vlogen we terug naar de rust (!!) van Lima, klaar voor "la boda". Daarover snel meer!

Hasta la proxima!

• 29 Januari 2015 - 22:53

Fillo:

Wat een mooie vlinder en wat fijn dat vd valk daar ook een filiaal heeft. Liefs

• 30 Januari 2015 - 16:34

Tineke En Aad:

Wat een bijzonder verhaal over zo'n stad midden in de jungle! Wij hebben weer veel opgestoken en genoten van jullie foto's. Lieve groet

• 01 Februari 2015 - 15:48

Willy:

Wat deden jullie weer een mooi verslag! Zo leren we hier nog wat maar het is wel een klein beetje jaloersmakend hoor !! Echter, het is jullie van harte gegund.
    En nu op voor la boda ?? Huwelijk wellicht?
    Nog een hele mooie tijd en een onvergetelijke huwelijksdag van jullie zoon en schoondochter.
    Heb het goed. Liefs vanuit een fris maar vooral NAT Nederland.

• 08 Februari 2015 - 11:29

Dick Lageweg:

Iquitos, zo'n 35 jaar geleden. In het weekend. Bailar, bailar, gringolito. Zompige salsatenten, waar het goed toeven was voor de avontuurlijke toerist.
    Voetbalwedstrijd gezien (wel gerold in de drukte). Was 1979, een jaar na de verloren WK finale van Nederland tegen Argentinië. Peru had toen ook goede voetballers (Chumpitaz, Cubillas), al zijn die wel omgekocht om Argentinië in de finale te krijgen. Argentinië moest met 4 doelpunten verschil van Peru winnen om in de finale te komen. Peru verloor met 6-0 van de Argentijnen. Het tijdstip van de wedstrijd was ook verschoven om te weten wat de uitslag precies moest zijn. Matchfixing dus. Dat moeten jullie die Peruvianen toch nog maar eens goed laten weten!
    Veel plezier verder bij de Latino's en Latina's.
    Paula schrijft nog een aparte reactie.
    Dick