Bogotá - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Paul & Nel Dee - WaarBenJij.nu Bogotá - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Paul & Nel Dee - WaarBenJij.nu

Bogotá

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul & Nel

25 Januari 2018 | Colombia, Cartagena

Nog géén kwartier in Bogotá, en ik werd al miljonair! Ik trok zó 1.200.000 pesos uit de automaat. Het geld heeft hier onnodig veel nullen, en dat is even wennen. Eerst schrikken als blijkt dat een espressootje 2.000 pesos kost, maar na even rekenen blijkt dat slechts 60 eurocent. En de koffie is hier ook nog voortreffelijk!
Voortreffelijk is ook ons appartement hier. Gloednieuw, op de achtste van de zestien verdiepingen - wel met uitzicht op andere hoge torens. Er is een dakterras met wèl uitzicht over de stad, en het appartement heeft 2 slaapkamers, 2 badkamers en een keuken met eetbar: ideaal dus voor als Mark en Carla later komen. Het is gelegen in een keurig wijkje, en je loopt vanaf hier in nog geen twintig minuten over een hele brede straat, afgesloten voor verkeer, naar het grote centrale plein. Heel druk, deze straat, met alle soorten straathandel, eetstalletjes, en levende muziek van zangers, zangeressen en complete bands! Van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat, een Zuid-Amerikaans feest! Het stadscentrum, rond het grote centrale plein, is niet echt mooi, maar wel heel druk en gezellig. We bezochten er onder meer het goudmuseum, met een enorme collectie gouden voorwerpen die de oorspronkelijke bevolking hier als offer aan Moeder Aarde in het water gooide, en later door de Spanjaarden dankbaar werden opgevist, en we waren in het museum gewijd aan de beroemdste Colombiaanse kunstenaar Botero, wereldberoemd door de schilderijen en beelden van hele dikke mensen. We zien hier dat hij z’n leven lang zelden iets anders maakte, alleen dikkerds.
Wij zien in de stad anders heel veel dunne, arme mensen, en ook heel wat drugsverslaafden, die te vies zijn om aan te pakken. Met de taxi reden we door de ons aangrenzende wijk: een deprimerende bende, waar je meteen de autoportieren op slot doet. Hier moet je niet een wandelingetje gaan maken.
Wat even tegenvalt hier is het weer: Bogota ligt op ruim 2.600 meter hoogte, en heeft het jaar door een eigen, apart klimaat: een koude nacht, een ochtend met zon en een temperatuur van 18-20 graden, waarna de middag begint met wind en regenbuitjes. Aan het eind van de middag klaart het dan weer op: een paar seizoenen op één dag dus, en het truitje moet helaas aanblijven!
Mark en Carla arriveerden op vrijdagochtend vroeg, na een nachtvlucht vanuit Lima. Gezellige dagen waren het gevolg. Zo maakten we met z’n viertjes een dagtochtje met El Tren Turistico , een treintje met stokoude wagons, naar Zipaquira, een schattig plaatsje temidden van groene heuvels op 50 kilometer ten noorden van de stad. Een ritje overigens met hindernissen: op de heenweg kon de machinist nog maar net remmen voor een oud vrouwtje dat viel bij het oversteken van de rails, en op de terugweg lukte dat niet meer bij een meneer, die nog wel leefde, maar in ieder geval met één hand minder!
Ons verblijf in Bogotá zit er nu al weer op; afgelopen dinsdag vlogen we naar Cartagena. Daarover de volgende keer.

• 25 Januari 2018 - 02:40

Illo:

Heerlijk om weer julie verslagen te lezen, al is het midden in de nacht. De kleinste hier een speen kwijt, verstopt neusje, dus wakker. Hele wk hier, dus tekort aan slaap. Dank voor de tip, 3 paar zijn het geworden. Later meer.

• 25 Januari 2018 - 11:45

Jan En Willy:

Heerlijk om jullie belevenissen weer te volgen. Het treintje zag er op de foto zo schattig uit (op Facebook gezien!) maar het is te hopen dat niet elke rit 2 slachtoffers levert ....... en was het de linker hand van die meneer en is hij rechts

• 25 Januari 2018 - 14:45

Hermien :

Leuk om weer jullie reisverslagen te lezen. Het zorgt er gelijk voor dat internet geraadpleegd wordt: El Tren Turistico: een stoomtrein uit 1947 of was het met de dieseltrein? De Zoutkathedraal in een zoutmijn van Zipaquiral? Julllie belevenen nogal eens wat en maken nog eens wat mee. Maar hopelijk niet elke dag ongelukken met die trein, dat zou triest zijn.
    Veel reisplezier.

• 29 Januari 2018 - 21:34

Leo En Annet:

Heerlijk om te lezen dat jullie appartement bevalt en nog heerlijker om te lezen dat je je kind weer hebt kunnen knuffelen. Veel plezier en we blijven jullie volgen.