Feliz Natal - Reisverslag uit Armação de Pêra, Portugal van Paul & Nel Dee - WaarBenJij.nu Feliz Natal - Reisverslag uit Armação de Pêra, Portugal van Paul & Nel Dee - WaarBenJij.nu

Feliz Natal

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul & Nel

21 December 2018 | Portugal, Armação de Pêra

In de week van 8 tot 15 december waren wij op een camping in Zambujeira do Mar, een dorp aan de zuidwestkust van Portugal. Die kust bestaat hier uit hoge kliffen, en het helemaal witte Zambujeira ligt heel mooi op de rand van zo’n hoge klif. Een lange trap voert langs de steile wand naar beneden, naar een strandje.
Het dorp heeft, behalve het mooie uitzicht op zee, niet zo heel veel te bieden. Een paar restaurantjes, een lullig supermarktje, zo’n Chinese winkel-van-Sinkel, en een pleintje met bankjes met oude mannetjes. Zoals in veel dorpen in Portugal oogt het wel een beetje armoedig allemaal: een rommelige volksaard in combinatie met een laag welvaartsniveau. Maar het is er heerlijk rustig, en het heeft een zalig klimaat.
De wijde omgeving van Zambujeira is tuinbouwgebied: eindeloze kassen gemaakt van plastic folie. Veel seizoensarbeid lijkt hier te worden verricht door Indiërs/Pakistani, die met busjes worden aan- en afgevoerd. Hoe komen die hier nou weer terecht? In het dorp blijkt één van de restaurantjes zelfs een Nepalees eethuis te zijn!

Grootse plannen waren er ook ooit in dit dorp: naast de camping moest een groot hotel verrijzen, omgeven door tientallen vakantievilla’s en appartementsgebouwen. Een project van totaal 100 miljoen. De infrastructuur werd -vooruitlopend op het succes -alvast aangelegd: wegen, verlichting, riolering, etc., alles is er. De crisis voorkwam dat er daarna ook maar één steen werd gelegd, en het geheel wordt nu langzaam door onkruid overwoekerd: 17 miljoen weggegooid geld !

Na een heerlijk weekje hier reden we naar het meest zuidwestelijke puntje van Portugal, Sagres. Op die punt ligt een oud fort, met daarvóór een enorm parkeerterrein, waarop wij met zo’n 30 andere campers een ruime plaats hadden.
Op de zaterdag bleken wij ook lang niet de enige bezoekers in Sagres: deze punt blijkt op deze dag een doel voor honderden amateur-wielrenners: na de rit even een selfie vóór het fort (we hebben het echt gehaald), dan met de maten bieren op een terras, en vervolgens in een meegereisd busje terug naar moeders. Leuk; ik weet niet of dit fenomeen zich elke zaterdag herhaalt, want na 3 dagen trokken wij verder naar Armaçăo de Pêra, aan de zuidkust, niet ver van Albufeira. We staan hier op een camping die we wel prettig vinden, ondanks de vele overwinteraars hier. Die staan achter ons,in veelal enorme caravans en campers, opgeleukt met slingers van knipperlichtjes in vele kleuren, en spandoeken met “Merry Christmas” . Wij hebben gelukkig een mooi plekje aan de rand, met uitzicht over een groen landschap, en wij blijven hier voor een zonnige Kerst!

Vanuit Armaçăo wensen wij ook jullie warme en gezellige Kerstdagen.

• 21 December 2018 - 14:42

Tineke Niemarkt:

Lijkt mij heerlijk jullie zonnige dagen. Hier regen en wind. Wij zijn inmiddels verhuisd naar een appartement in Gorinchem Hoogdalem. Wij wensen jullie ook fijne feestdagen en een goed 2019.
    Lieve groet Aad en Tineke

• 21 December 2018 - 15:51

Illo:

Wat heerlijk dat mooie weer. Voor jullie ook gezellige feestdagen. Liefs

• 21 December 2018 - 16:05

Ad En Anneke :

Heerlijk warm bij jullie geniet ervan. Ook voor jullie fijne kerstdagen en gezond 2019 gewenst.

• 21 December 2018 - 18:09

Mieke:

Leuk om weer wat van jullie te horen en te lezen. Mooi hé Portugal. Het is bij jullie beter als hier in Nederland. Het is hier nat en winderig. Wij wensen jullie gezellige kerstdagen en een goede jaarwisseling. Veel plezier nog en geniet ervan. Lieve groet, Rob en Mieke

• 22 December 2018 - 06:36

Hermien :

Wat goed. Jullie vieren kerstmis in de buurt van "Kasteel van de oceaan" of anders gezegd Albufeira: in een toeristisch gebied. Vermoedelijk halverwege de reis?
    Bedankt voor het gratis inkijkje in de mooie, de leuke, en minder leuke camperplaatsen.
    Geniet ze. Heb het fijn samen met kerstmis en een mooie jaar wisseling. Waarschijnlijk net als in Frankrijk: geen vuurwerk. Warme groetjes, Hermien & Eltjo

• 22 December 2018 - 11:45

Ronald:

Love You! :-)

• 27 December 2018 - 06:59

Leo En Annet:

Wij hebben even een tijdje niet gelezen, maar nu zijn we weer up to date. We hopen dat jullie gezellige dagen hebben gehad en nu op naar het nieuwe jaar. We hebben weer genoten van jullie gezellige verhalen. Lieve groetjes van Leo en Annet