Routines - Reisverslag uit Lima, Peru van Paul & Nel Dee - WaarBenJij.nu Routines - Reisverslag uit Lima, Peru van Paul & Nel Dee - WaarBenJij.nu

Routines

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul & Nel

18 April 2019 | Peru, Lima

Onze wachtdagen kennen inmiddels al weer een aantal vaste routines. Zo wandelen wij na het opstaan langs de boulevard, die dan al baadt in de zon, en doen we onderweg de nodige strek- en rekoefeningen om de spieren wat soepeler te maken. Een raar gezicht, maar tientallen buurtbewoners doen hetzelfde, dus het valt niet op. Onderweg gebruiken we ook een paar fitness-apparaten in het John Lennonpark, en we passeren een grote overdekte dansvloer, waarop dagelijks elk uur minstens zestig huisvrouwen enthousiast aerobic-en, onder begeleiding van harde muziek en een zeer gracieuze nicht. Dit slangenmens wordt na afloop door de meeste dames giechelend gezoend en op een selfie gezet. Al passerend dringt het diep tot ons door: wij zijn witte, stijve harken.

Na de douche en ontbijt lopen we naar de grote overdekte markt van Magdalena del Mar: voor de boodschappen, maar zeker ook voor de koffie! Peruanen maken over het algemeen niet veel van de koffie; ze gieten wat warm water over een koffie-extract, en kletsen vervolgens zo veel dat het slappe aftreksel lauw of vrijwel koud naar binnen gaat. Hier op de markt echter staat een jongen die zo’n tienduizend dollar heeft geïnvesteerd in een enorme, glimmende espressomachine, waarmee hij met Colombiaanse koffiebonen een werkelijk fantastische espresso maakt. Die nieuwwaarde in dollars heb ik gegoogled; je weet hier natuurlijk nooit zeker hoe het ding hier is gekomen. Hoe dan ook: deze barista maakt van elke ochtend weer een feestochtend.

Sinds alweer een jaar heb ik veel last van een pijnlijke heup. Het gewricht is echter in orde, zo blijkt uit foto’s. De fysiotherapeut in Hank wrijft er zo nu en dan wel een beetje overheen, maar helpen doet het niet. Hier bezoek ik nu drie keer per week fysiotherapeute Francesca, een zachte Venezolaanse met een harde hand. Met die harde hand kneedt zij mijn rug en mijn been: zij pijnigt mij alsof zij Maduro zelve onder handen heeft. Maar het begint te helpen!

• 18 April 2019 - 17:26

Leo En Annet:

Wouw, wat een indrukwekkende espressomachine. En niet alleen indrukwekkend, maar dat die ook nog heerlijke espresso maakt! Enne ...... gelukkig kun je nog een paar keer naar de zachte Venozolaanse met harde hand tijdens het wachten.

• 18 April 2019 - 19:48

Illo:

Merken jullie iets van rouw en hoe reageren de Peruanen op dit bericht? Wij hebben hem toen nog op het balkon zien staan, toen wij op weg waren naar broodje graaivlees, weten jullie dat nog? Hebben jullie daar in de buurt ook zo’n tentje met een moedertje op de hoek met broodje avocado of ei en quinoa drankje? Het geduld wordt wel op proef gesteld.
    Prosessies met de Pasen en wat voor tradities hebben ze daar. Hier liep Philou met palmstok om naar de nonnen te brengen. De eieren zijn al geschilderd, er moet gevlogen worden, dus alles iets naar voren verplaatst. Gezellige paasdagen.

• 19 April 2019 - 05:16

Hermien:

Helaas, ouderdom komt met gebreken. Een pijnlijke heup is en blijft vervelend. Vraag me af hoe je na die lange vliegreis van Amsterdam naar Peru uit het vleigtuig bent "gerold"! Lang leve de fysio. Zou zeggen neem die fysiotherapeute mee naar Nederland en stuur die de Nederlandse fysio naar Peru! Iedereeen blij, toch?.
    Prettige paasdagen.