op de kop van Cadiz - Reisverslag uit Conil de la Frontera, Spanje van Paul & Nel Dee - WaarBenJij.nu op de kop van Cadiz - Reisverslag uit Conil de la Frontera, Spanje van Paul & Nel Dee - WaarBenJij.nu

op de kop van Cadiz

Door: paul

Blijf op de hoogte en volg Paul & Nel

14 Januari 2012 | Spanje, Conil de la Frontera

We hebben Portugal weer verlaten! Viel dat even tegen: ons ochtend-espressootje is ineens twee keer zo duur! Alles is ineens duur in Spanje! Het landschap over de grens stelt niets voor, maar we gaan hier voor de steden! Vanuit de camping in het stadje Dos Hermanas is het een half uur met de bus naar Sevilla. We rijden tot het Plaza de Espana*, een imposant bouwsel, ooit neergezet als paviljoen op een wereldtentoonstelling. Dat geeft de grandeur van de stad mooi weer, die je terugziet in de brede avenida's met sinaasappelbomen op de stoepen. We lopen langs de oude tabakfabriek, nu omgebouwd tot universiteit. Meerdere toegangsdeuren van 3 meter hoog, lange brede gangen met veel bruin hout, zalen, patio's: zo hoort wetenschap eruit te zien! In ieder geval is het een stuk inspirerender dan de betonkolos in Rotterdam.
Vervolgens naar het hoogtepunt van Sevilla: Reales Alcazares, een prachtig Moors paleiscomplex**. Dat het zuiden van Spanje ooit Arabisch was dat wisten we, maar dat dit maar liefst zeven eeuwen heeft geduurd beseffen wij nu pas.
De volgende stad is Jerez; hier geparkeerd aan de rand van de stad, en verder op de fiets. Spanjaarden zie je op alle uren van de dag bier of drankjes met een raar kleurtje drinken, maar in deze stad drinkt iedereen: sherry! Echt waar! Verder is er over deze stad niet erg veel te vertellen; maar het is - net als overal in Spanje - uitverkoop: Rebajas! We vonden een klein herenmodezaakje: langs de wanden kasten vol met overhemden, broeken en truien, op de millimeter opgestapeld, en daarvoor een keurige, statige grijze heer, en een jongste bediende. Een klein Society Shopje, maar met heel veel Rebajas! En zo verlaten we Jerez met een compleet nieuwe outfit voor het komende seizoen.
We vinden daarna een vrije overnachtingsplaats waar nog een paar campers staan, en waar we ook bezoek krijgen van een herder met kudde*.
Daarna naar Cadiz: de havenstad op een schiereiland, die begint als moderne stad met hoge gebouwen, en op de kop eindigt in een wirwar van smalle straatjes achter de vestingmuren aan de zee**. Een stad zonder toeristische hoogtepunten, maar met een heerlijk, bijna Rotterdams sfeertje.
Inmiddels zijn we zo'n 40 km ten zuiden van Cadiz, aan en in een zee van rust. We blijven hier een paar dagen, en hopen dan twee nieuwe landen te gaan bezoeken: Marokko ( een dagje met de boot naar Tanger) en Engeland (Gibraltar). Het verslag volgt.

• 14 Januari 2012 - 23:59

Illo:

De eerste 3 foto's hebben wij ook zo genomen, je had het kunnen weten. Prachtig daar! Over duur gesproken benzine is hier nu 1.76€ liter......
    Liefs

• 14 Januari 2012 - 23:59

Illo:

Liefs

• 15 Januari 2012 - 08:44

Ivo:

Maar ja, beter duur dan niet te krijgen!

• 15 Januari 2012 - 10:45

Taco:

Nel heeft gelukkig de schaapjes op het droge!

• 15 Januari 2012 - 16:59

Anne:

MMM,sherry,ik heb genoten vandaag,zondag,van je verslag,je koppieje uitzicht en mijn dag is weer goed.Geniet van alles,hetzelfde komt noot meer terug.anne

• 15 Januari 2012 - 19:08

Tineke En Aad:

Hoi Nel,
    Aad herkende jou niet met zo'n korte broek. Wel heerlijk het zonnetje bij jullie zo.Vandaag in Nederland ook prachtig winters weer: in de Biesbosch gewandeld. Zijn jullie nog in de joodse wijk in Sevilla geweest ? en ook in de grote kathedraal? Ik ben benbieuwd welke herkenbare plaatsen jullie in Spanje zullen aandoen. Portugal en Andalusië was bekend. Wij blijven nog even aan de arbeid.
    Groetjes en dikke kus van ons.

• 15 Januari 2012 - 20:31

Jan En Willy:

Waren jullie op de camping in Dos Hermanos? Ideaal om
    Sevilla te bezoeken maar wij stonden destijds achter de muur van de oprit naar die wirwar van snelwegen. Sindsdien kennen we het goede gebruik van oordoppen. In Tarifa is het goed paëlla eten !!!!! en leuk dat jullie naar Tanger gaan; even een stukje proeven van het mooie Marokko. Heel veel plezier en een goede overtocht.

• 15 Januari 2012 - 21:11

Mieke En Teun:

Jullie hebben wel iets met schapen en geiten! Leuke foto's

• 17 Januari 2012 - 06:42

Joris:

leuk om te lezen over Sevilla en Jerez. Liggen veel herinneringen van M en mij. Zagen jullie de prachtige paardenfokkerijen?
    Nel zit tussen de beesten op de Camping, nu naar de koeien op het strand onder Cadiz.
    In La Tarifa waren wij onder de inruk van de unieke natuur en de roofvogels als gevolg van de invloed van zowel de atlantic als de Med.
    Tot later

• 18 Januari 2012 - 21:01

Dick Lageweg:

Dag Nel en Paul,
    Je verslagen eens gelezen. Heel leuk. ook omdat ik veel herken. Met speciale belangstelling het verslagje over Santiago dC gelezen omdat uik deze zomer vanuit Den Haag naar Ssantiago ben gefietst - in 40 dagen. Er was inderdaad gen Via Gladialo, maar Paula was als verrrasiing wel overgekomen. Heel leuk. Maar ik had ook de parador gereserveerd!
    Nu gaan we komende week op wintersport en ik ga in februari voor 3 weken naar Midden-Amerika.
    Het gaat jullie goed op het Afrikaanse continent!

Hartelijke groet,

Dick en Paula