uit Estland - Reisverslag uit Värska, Estland van Paul & Nel Dee - WaarBenJij.nu uit Estland - Reisverslag uit Värska, Estland van Paul & Nel Dee - WaarBenJij.nu

uit Estland

Door: deereizen

Blijf op de hoogte en volg Paul & Nel

24 Augustus 2011 | Estland, Värska

Vanuit Tallinn naar het oosten, langs de Oostzeekust. Daarna naar beneden, naar Tartu, langs het Peipsimeer. (Nog nooit van gehoord, en het is toch een van de grootste meren van Europa), en dan naar Värska, in het zuid-oost puntje. En hoe is Estland nou? De meeste Esten wonen in de stad (Tallin en Tartu), en dus is de rest van het land heel dun bevolkt. En dus voornamelijk een prachtig, eeuwig zingend bos. Zo nu en dan een dorpje - zo'n 20 houten huizen - en een oud landgoed, ooit toebehoord aan een van de Duitse, Baltische baronnen, die vroeger in deze streken de dienst uitmaakten. Overigens veelal mooi gerestaureerd dankzij de Europese subsidiepot. Daarmee werd ook een oude wodka-distilleerderij opgeknapt (foto), met binnen een kroonluchter die ons bijzonder aansprak (kijk goed en zie waarom).
Mooi dat alles, maar het is vooral de rust die als een deken over dit land ligt, die je bijblijft.De Esten blijken een soort van heel aardige Finnen , dus dat helpt ook aan het uiterst relaxte leven hier.
En de welvaart? Met het autopark is helemaal niets mis: wij hebben meer barrels rondrijden. In de steden en het noorden ziet het er goed uit. Verder naar het oosten zie je het verleden steeds meer terug, en het wel allengs armer worden. Veel gesloten fabrieken, verlaten boerderijen, hoge werkeloosheid, armoe.Hier wonen veel Russen, en dat is geen geliefd volkje hier. Zie tenslotte wat plaatjes van Värska, een plaatsje met een paar honderd inwoners, onze laatste verblijfplaats in Estland. Het ligt mooi aan een stille rivier, maar ze wonen in armetierige houten huisjes, of nog in zo'n vreselijke bouwval flat uit de dagen van de heilstaat. Maar, er wordt wel - ongetwijfeld met geld uit Brussel - een pracht van een atletiekbaan aangelegd, waar Amersfoort nog jaloers op zou zijn. We hebben wat inwoners gezien, maar die zien we nog geen 20 meter hardlopen!
Wij gaan nu Estland verlaten, en zien wat Letland ons brengt.

• 24 Augustus 2011 - 17:42

Aafke:

Erg interessant allemaal!! Hmm jullie nog geen heimwee dus ;-)

• 24 Augustus 2011 - 19:17

Harrie En Anjo:

het blijft leuk om jullie belevenissen te volgen

• 25 Augustus 2011 - 09:56

Carina:

Dag Paul en Nel,

Wat een mooie reis en foto's!!
    Genieten mee met jullie.
    Goede reis jullie en ik kijk uit naar het
    volgende verslag en foto's.

Groet van Carina.

• 25 Augustus 2011 - 20:08

Illo:

Was gisteren in Scheveningen haven, veel bewolking en af en toe wat druppels. Kon daar een emmertje Hollandse nieuwe kopen, maar wat doe ik met 20 haringen? eten jullie veel vis of mis je de bal gehakkk?
    Liefs

• 26 Augustus 2011 - 08:31

Anneke En Ad:

Hallo Paul en Nel

We hebben je foto bestudeerd van de lamp maar komen niet verder dan dat het iets met drank te maken heeft,als het niet zo is horen we dat graag. Jullie kunnen beslist niet meer wennen in Amersfoort na deze maanden van rust,hier is het steeds een groot feest o.a dias en dit weekend overal straattheater uit 14 landen .Blijf genieten en wij genieten mee.
    Liefs.

• 26 Augustus 2011 - 09:12

Anne:

ik verheug me iedere dag weer naar je interessaveel reclame gemaakt voor Estland ook met foto,s van Tallin.Wat een belevenis,he.Liefs van Anne.

• 26 Augustus 2011 - 20:41

Leo En Annet:

Wat leuk om jullie belevenissen uit Estland te lezen. Wij zijn benieuwd wat jullie meemaken in Letland. Voor ons gevoel zijn het nog steeds Russische staten die we vroeger op school hebben moeten leren.

Liefs en tot gauw.