de Poolse Poliep - Reisverslag uit Olsztyn, Polen van Paul & Nel Dee - WaarBenJij.nu de Poolse Poliep - Reisverslag uit Olsztyn, Polen van Paul & Nel Dee - WaarBenJij.nu

de Poolse Poliep

Door: deereizen

Blijf op de hoogte en volg Paul & Nel

13 September 2011 | Polen, Olsztyn

Vanuit Litouwen kom je Polen binnen in Mazurië, het merengebied van Polen. Behalve meren een heuvelachtig platteland, met stadjes en dorpen waarin je goed kan zien waarom ze graag bij ons komen werken. Na een overnachting in Suwalki volgde op zaterdag een prachtige camping in Gizycko, uiteraard aan een meer.
Hier begon mijn (Paul's) darmpoliep op te spelen: pijn, krampen en een beetje koorts. De eerste keer dat dit gebeurde was jaren geleden in ........Polen. De Poolse worstjes staan nu onder zware verdenking: die komen er bij mij dus niet meer in! Het gevolg was dat wij hier ook zondag en maandag zijn gebleven. Geen straf overigens: het weer blijft stralend, en ik kon uitzieken in zwembroek, met uitzicht op het meer (Nel zwemt erin) , èn op het belendend perceel, waar zich een huwelijksfeest voltrok: dat begon op zaterdagavond, en duurde (met slaappauze) tot zondagavond. De gasten kwamen en gingen via de camping, dus dat was genieten: de heren in slecht zittende pakken (deels door de slechte confectie, deels door de schonkige lichaamsbouw) van grijze glansstof (meer glans dan stof), met daaronder heel verkeerde witte schoenen, en de dames op palen in sjieke goedkoopjes.
Dinsdag weer opgeknapt, dus weer verder: naar Olsztyn. Onderweg nog iets bijzonders gezien: in Swieta Lipka, dat in het Duitse verleden Heiligelinde heette, gebeurden (althans volgens katholieken) wonderen na een verschijning van Maria bij een lindeboom. Dat leidt dus onvermijdelijk tot een klooster, en daarbij hoort hier een overdadig barokke kerk (bladgoud all over the place), met een geweldig orgel. Nu hebben wij in de loop der jaren al honderden kerken met een orgel gezien, maar nog nooit zo één: tussen de 4000 orgelpijpen staan cherubijntjes met een belletje in de hand, engelen met trompetten, en zelfs een engel met een mandoline. Zodra het orgel gaat spelen - en dat doet het omwille van de collecte elk uur - gaan die beelden bewegen: ze bellen, draaien, buigen en spelen op de mandoline! De perfecte combinatie van kerkorgel en Amsterdams draaiorgel! Alleen de collecte gaat nog niet met zo'n rammelbakje!

• 14 September 2011 - 09:40

Elly:

Gelukkig heeft Paul geen last meer van de Pool-iep! Het orgel is van een prachtige kitch, ik denk dat Ro en ik erg blij met 'm zouden zijn tbv de Kerstversiering!

• 14 September 2011 - 13:59

Ineke:

Geweldig verhaal,geweldige foto's en gelukkig had je je verpleegster bij je,Paul!
    Die rust daar,heerlijk! X

• 14 September 2011 - 19:58

Anne:

NEL IN HAAR EENTJE IN DAT MEER IS EEN HEEL MOOIE FOTO.aNNE

• 15 September 2011 - 16:30

Jan En Willy:

Die kerk Swieta Lipka staat ons nog helder voor de geest; kitsch van de eerste orde maar je schijnt het gezien te moeten hebben. Net als de Kruisberg waar ook de Paus een kruisje ophing !? Wij zijn nu inmiddels bijna 2 weken weg en vertoeven inmiddels in het heerlijke zuiden van Frankrijk; in Marseillan Plage; genieten met eindelijk zon en eens geen regen. Ik kan me dus niet zo goed orienteren waar jullie op dit moment zijn in Polen maar wat wel zeer de moeite waard is om te bezoeken is de Wolfshanze; het bosgebied waar Hitler zich ophield tijdens de oorlog; nog helemaal in tact. Hopelijk houden je darmen het goed de verdere reis ... Paul. Een hele fijne reis verder.

• 17 September 2011 - 18:40

Jan M. Brandt:

Jammer van die poliep Paul. Wanneer je in het verleden niet altijd je trommeltje met lekker eten van thuis mee had genomen maar je gehard had met het geen Van Schaik te bieden had.... kon je nu zonder problemen Poolse worst eten.
    Veel plezier en ook de groeten aan Nel.
    Jan & Dicky