Machu Picchu - Reisverslag uit Lima, Peru van Paul & Nel Dee - WaarBenJij.nu Machu Picchu - Reisverslag uit Lima, Peru van Paul & Nel Dee - WaarBenJij.nu

Machu Picchu

Door: Lood

Blijf op de hoogte en volg Paul & Nel

15 November 2012 | Peru, Lima

Beste allemaal,

Vrijdag de 9e 's-morgens vertrokken uit Puno voor onze waarschijnlijk laatste grote busreis { ca zeven uur} naar Cuzco. Hoewel de bus qua comfort ditmaal wat minder was, vergoedde de fraaie tocht door de schitterende Andes veel, zo niet alles. Daar we gedurende de tocht ca 1 kilometer daalden qua hoogte, begon het er ook steeds groener uit te zien, meer veeteelt en landbouw en dus wat minder troosteloos.
Bij aankomst in Cuzco stonden tientallen taxi's te dingen naar onze gunsten en dus waren we snel op het grote centrale plein om onderdak te zoeken. Het boekje van Paul gaf een prima hotel aan, maar na onderhandelingen bleek dit nog ver oven ons budget te vragen. Daar vlakbij een prima hostal gevonden met bijzonder vriendelijk personeel.
Cuzco is als vroegere hoofdstad van het Incarijk gezegend met talrijke mooie gebouwen als kerken, kloosters en tempels { zoals bv voor de zonnegod Inti en de maangodin Quilla}. De meeste kloosters zijn omgebouwd tot zeer fraaie 5-sterren hotels, die qua prijs niet onderdoen voor die bij ons.
Bijzonder in Cuzco is o.a. het feit, dat een deel van de stad gebouwd is in de vorm van een puma, een van de symbolen van Peru. De Spanjaarden hebben bij de verovering destijds veel vernield en hergebruikt voor de bouw van katholieke kerken. Veelal is aan de onderste delen van de muren nog te zien, dat deze stammen uit de tijd van de inca's.
Cuzco is evenals andere steden zoals La Paz gebouwd in een kom en omgeven door { inmiddels bebouwde} bergen, zodat het ook hier een genot is om 's-avonds rond te lopen en de vele lichtjes te zien.
Uiteraard hadden we meer te doen dan alleen maar van de omgeving te genieten, want Cuzco was onze uitvalsbasis naar de Machu Picchu en daar moesten we een aantal tickets voor zien te regelen. Nu hoor ik jullie denken: Goh, wat knap van ze, dat ze dat aandurven. Nou, ik zal jullie snel uit de droom helpen. We hebben de incatrail niet gedaan, maar gewoon met de taxi, trein en bus naar de top gegaan. De tickets voor trein, taxi, bus en toegang tot Machu Picchu hebben we dankzij onze hostelbazin in twee uur tijd met een taxi langs vier verschillende adressen kunnen bemachtigen.
De zaterdag en zondag hebben we benut om de uitgebreide binnenstad met vele fraaie bouwwerken te bekijken, waarbij natuurlijk de vele, vele souvenirswinkels niet onopgemerkt bleven. Op zondag was er op het grote plein een groot spektakel met muziek, optochten, defile langs hoogwaardigheidsbekleders etc. Wij dachten aan een landelijke feestdag of iets dergelijks, maar later hoorden we, dat er iedere zondag zo'n soort feest was in Cuzco, om welke reden dan ook.
Uiteindelijk brak ook maandag de 12e aan. Dit was wellicht de belangrijkste dag tijdens onze trip. Niet alleen, omdat Paul zijn verjaardag vierde, maar ook omdat een bezoek aan de Machu Picchu op de agenda stond. 'S-Morgens om vier uur weg met de taxi . Om zes uur bijna 1,5 uur met de trein om tenslotte na een busritje van 20 minuten het wonderschone geheel van de Machu Picchu te mogen aanschouwen. Het is niet alleen de stad, die destijds door 12.000 man gedurende 70 jaar is gebouwd en die slechts 50 jaar bewoond is gebleven, maar tevens de gehele omgeving, die samen de Machu Picchu vormen. Het blijft nog steeds een raadsel, waarom het leven daar na 50 jaar plotseling is opgehouden te bestaan. Het is onbegonnen werk om te beschrijven, wat wij daar aantroffen. Het zou in ieder geval onrecht aandoen aan de werkelijkheid. Mochten jullie meer willen weten of zien van de Machu Picchu, kijk dan op internet naar www.Machu Picchu.foto of een van de andere sites. De bij dit stukje gevoegde foto's van Nel geven ook een goede eerste indruk.
Na een 14 -urige " werkdag" kwamen wij zeer voldaan en onder de indruk om zes uur s'-middags weer terug ons hotel. 'S-avonds nog een hapje gegeten op Paul zijn verjaardag om ons daarna voor te bereiden op de dag van morgen, want dan gaan we met het vliegtuig naar Lima, waar we inmiddels aangekomen zijn en de eerste verkennende wandelingen met Mark hebben gemaakt.

Tot zover mijn indrukken over vier geweldige dagen in Cuzco en Machu Picchu.
Tot volgende keer.

• 15 November 2012 - 17:11

Lucas:

Klinkt allemaal erg inspirerend ! Geniet zonder maat en vergeet die cocabladeren niet.

• 15 November 2012 - 22:55

Leo En Annet:

Stoer dat jullie dat hebben gedaan. We hebben al vaak foto´s gezien van de Machu Picchu, maar jullie foto´s leven natuurlijk veel meer. als

• 17 November 2012 - 19:41

Alice:

Wat weer een mooi verslag van een prachtige reis..!
    En de foto's maken het helemaal compleet.
    En weet je wat ik ook zo mooi en kleurrijk vond ?
    De veters in de schoenen van Lood !
    Geniet van jullie prachtige reis!
    Liefs !
    Alice

• 18 November 2012 - 14:28

Corry:

Leuk om jullie weer te volgen.... Mooie verhalen en weer prachtige foto's! Wie weet ontmoeten jullie Pascal en Marieke nog in Lima.....Blijf maar lekker genieten!

Liefs,Corry

• 19 November 2012 - 13:56

Trees/truus:

Hey Ingrid en Lood,

We hebben jullie foto's gezien,en wat mooi allemaal,gekeken bij Hille op tablet van Truus!

het gaat goed met jullie planten en huis,ik ga er zometeen heen voor de planten!
    Nog een week zijn jullie er weer,fijn!

Trees en Truus