Titicaca - Reisverslag uit Puno, Peru van Paul & Nel Dee - WaarBenJij.nu Titicaca - Reisverslag uit Puno, Peru van Paul & Nel Dee - WaarBenJij.nu

Titicaca

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul & Nel

08 November 2012 | Peru, Puno

Als je de kom waarin La Paz ligt, uit bent, op weg naar Copacabana (nog steeds in Bolivia, niet dat Braziliaanse feeststrand), rijd je door El Alto: een enorme voorstad met meer dan een miljoen inwoners! Vrijwel allemaal migranten vanaf het platteland, op zoek naar werk in La Paz, en dus straatarm. Er zijn uitgestrekte buitenwijken waar geen enkel huis af is: betonnen casco's, wat gemetselde wandjes, en soms een enkel raam waarachter iemand woont. Er wordt kennelijk gewacht tot er voldoende is gespaard om weer een raam of een deur te kopen, wat er wellicht nooit van zal komen. En op elk huis is ook een volgende verdieping voorbereid: en zo ontstaat een woud van wuivend betonijzer, met op de achtergrond de prachtige besneeuwde toppen van de Andes. En in de straten tussen al het "onderhanden werk" dan de duizenden die er hun dagelijkse kostje bij elkaar scharrelen.
Maar hoe arm en ellendig het er allemaal ook uitziet, wij voelden ons in Bolivia echt nergens onveilig!
Wij rijden verder, en ergens onderweg dienen wij de bus te verlaten, die vervolgens op een gammel ponton over een water wordt gezet; de passagiers volgen in een al even gammel bootje!
Copacabana ligt aan het Titicaca-meer: gigantisch groot ( 8300 km2 ) , en gelegen op 3.800 meter hoogte. De Inca's geloofden dat op een van de eilanden de zon werd "geboren" ; wij huurden dus een bootje, en op het Isla del Sol beklommen wij het Inca-pad dat naar het kraambed leidt. Een rotsblok, meer niet, met resten van een tempelcomplex. Én, een adembenemend uitzicht!
In Copacabana geloven ze inmiddels andere dingen, getuige het prachtige kerkje aldaar. Binnen zagen we een muurschildering met Jezus die in het meer van Galilea staat. En wie staan er op de oever? Bolivianen! Er moeten dus Bolivianen in het beloofde land hebben gewoond, of Hij heeft ook op het Titicaca-meer gelopen, zonder dat wij dat weten!
Voor de kerk zien wij ook een aantal versierde auto's, die, gelet op de bepakking, kennelijk aan een lange reis gaan beginnen. De pastoor is gekomen met een plastic emmer met weiwater, en zegent carrosserie, banden én motor, in de hoop dat de reis hierdoor niet zal eindigen in één van de vele berm-monumentjes. Nog even met de familie op de foto, de auto besprenkelen met bier, en de reis kan beginnen!
Na Copacabana nemen we de bus naar Puno, ook aan het Titicaca-meer, maar dan weer in Peru. We rijden langs de oevers van het meer, waar honderden keuterboertjes een "postzegeltje" bewerken. We komen in Puno om de drijvende eilanden te zien: in het verleden ontvluchtten Indianen het oorlogsgeweld door op drijvende eilandjes, gemaakt van riet, in het meer te gaan wonen. Ze wonen er nog, maar de reden is een andere: toeristen! Toch leuk om te zien.
Trouwe lezertjes vragen ons vaak: wat eten jullie daar? Welnu, buiten de bekende dingen als kip, rundvlees en pasta ook specialiteiten van hier: Ceviche (rauwe vis), Lama, Alpaca (soort klein lamaatje), hart, en vandaag ook onze eerste Cavia (weinig vlees, weinig smaak). Verder zijn het hier meesters in het maken van soep van van alles en nog wat. Afvallen is er dus niet bij!
Onze volgende rit gaat naar Cuzco, waar we dan eindelijk de Machu Picchu gaan zien; daarover later meer.
Hasta proxima !

• 09 November 2012 - 13:56

Ivo:

Weer een fantastisch verslag, maar bovenal super foto's! Hartstikke leuk om te lezen en te bekijken!
    Hartelijke groet, Ivo

• 09 November 2012 - 15:23

Arno En Rina:

Hallo nel en Paul,
    Wij hebben genoten van jullie reisverslagen en de mooie foto's.wat zijn er toch een mooie plekjes op de wereld waar wij van kunnen meegenieten.Zijn jullie niet erg vermoeid van het verblijf op die grote hoogtes ?
    wij kijken weer met genoegen naar jullie volgende belevenissen.
    Ik heb voor mijn studie Spaans tolkvertaler veel moeten leren over o.a zuid Amerika maar het is leuk om mijn kennis van die landen nu met foto's beter te kunnen inbeelden.
    Lieve groeten van
    Rina en
    Àrno..

• 11 November 2012 - 07:34

Mieke En Teun Roeters Van Den Berg:

Lieve Paul, van harte gefeliciteerd met jouw verjaardag. Zitten jullie al in Cuzco? Het zal in ieder geval wel een plek zijn waar jullie een lekker drankje kunnen nemen op jouw verjaardag. Proost en een hartelijke knuffel uit Nederland van Teun en Mieke (ook voor Nel)

• 11 November 2012 - 19:32

Jan En Willy:

Paul, proficiat en nog vele mooie en vooral gezonde jaren ! Nel, jij gefeliciteerd met je kerel en nog veel geluk samen. Proost! Groetjes van ons beiden.

• 12 November 2012 - 10:14

Joris:

Happy birthday Dear Pauuuuuuuul | happy birthday to you. We volgen jullie op de voet, het ziet eruit als een life event! Mooie verslagen en veelzeggende foto's die goed passen bij de tekst. Erg interessant.
    Bobby is thuis en alles gaat voorspoedig!

JXXX oris en Marianne

• 12 November 2012 - 12:19

Heidy:

Van Harte Gefeliciteerd Paul met je verjaardag!! Een dikke kus uut Loenen XX

Willem & Heidy

• 12 November 2012 - 18:24

Alice:

Dag allemaal, heb uit de vorige berichten begrepen dat er een verjaardag gevierd werd. Mooi om je verjaardag te vieren tijdens zo'n fantastische reis! Mocht het slokje al geheven worden of zitten jullie nog te hoog? Wat een goed geschreven verslag en de foto's maken het nog mooier en voor ons als thuisblijvers heel interessant. Stuur maar weer gauw een update!
    Lieve groet
    Alice

• 13 November 2012 - 01:46

Marieke En Pascal:

Hoi Paul en Nel,

Wat leuk om jullie verhalen te lezen! Wij doen precies de omgekeerde route. We hebben zojuist de Inca Trail afgerond en Machu Picchu bekeken. We vonden het heel bijzonder! Inmiddels zitten we in Puno; morgen gaan we naar Lake Titicaca. Heel veel plezier in Cusco (en omgeving). De Sacred Valley Tour in Cusco is trouwens ook een aanrader, mits je 'em voor Machu Picchu doet (anders valt die tour echt in het niet...).

Groet,
    Pascal en Marieke