Kippen in de kerk - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Paul & Nel Dee - WaarBenJij.nu Kippen in de kerk - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Paul & Nel Dee - WaarBenJij.nu

Kippen in de kerk

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul & Nel

24 November 2018 | Spanje, Burgos

Ik verliet jullie bij mijn verjaardags-maaltijd in Ixtassou, een plaatsje in het Franse deel van Baskenland. Mooi land trouwens: groene hellingen, mooie dorpen en stadjes, met grote witte huizen, allemaal met rode luiken voor de ramen, en met veel mannen met van die grote alpinopetten, scheef op het hoofd. Die Basken spreken een taal die aan geen enkele andere taal verwant is, en dat heeft altijd de vraag opgeroepen: waar komen die Basken eigenlijk vandaan? Er waren heel wat theorieën, maar nu heeft er een paar jaar geleden een grootschalig DNA onderzoek onder de Basken plaatsgevonden, en daaruit valt af te leiden, dat ze gewoon afstammen van Spaanse boeren. Niet bijzonder spectaculair, maar die aparte taal blijft wél bijzonder!

In Ixtassou zijn we een week gebleven: we maakten ‘s ochtends een fietstochtje, en zaten ‘s middags in de zon. Na dit heerlijke weekje rust zijn we het Spaanse Baskenland binnengereden: al even mooi. We volgen nu de pelgrimsweg naar Santiago de Compostella, en we zien aardig wat pelgrims lopen in dit mooie land.

Op maandag waren we in het doodstille stadje Arizcun, op woensdag zwierven we door de nauwe straatjes van Pamplona, waar ze eens per jaar die stieren doorheen jagen, op donderdag vermaakten we ons in een zwembad, met sauna en bubbelbaden, in Estella, omdat het daar die dag blééf regenen, op vrijdag zaten we op een zonnig terras in de gezellige stad Logroño, en op zaterdag bezochten we een kippenhok, in de kathedraal van Santo Domingo de la Calzada.

Dat laatste behoeft waarschijnlijk enige uitleg. Lang geleden, zo luidt de plaatselijke legende, werd hier een jonge pelgrim, ten onrechte, ter dood veroordeeld, maar hij overleefde de galg, zo zei hij, dankzij de heilige Dominicus, ooit de stichter van de stad. Toen de rechter dit hoorde, zat hij juist aan de maaltijd: een hen en een haan lagen op zijn bord. “Als dat waar is”, sprak hij, “ dan geloof ik ook dat deze hen en deze haan zo van mijn bord weg kunnen vliegen”. En dat gebeurde prompt ! Sindsdien vind je in de kathedraal een verlicht gotisch kippenhok, met daarin een levende hen en een levende haan, ter herinnering aan dit mirakel.

Deze zondag zijn wij in Burgos; een beetje bijkomen maar, van het mirakel van Dominicus. Overigens zijn wij op deze reis lang niet de enigen; er zijn opvallend veel campers onderweg, zo eind november : we staan zelden alleen op een camperplaats. En het wordt ook aardig koud, een graad of 9! Misschien moeten we het tempo zuidwaarts een tikje opvoeren. We gaan het zien.

• 25 November 2018 - 02:58

Illo:

Leuk, een aantal bekende plaatsen voor mij. Heerlijk die vrijheid om naar het zuiden te zakken. Later meer, eerst nog surprises maken.

• 25 November 2018 - 05:35

Hermien :

Leuk verhaal. Het lijkt of jullie op deze reis het boerenerf tegen komen: slakken, kippen, hanen, stieren.
    Mooie foto's. Reis ze.

• 27 November 2018 - 06:44

Corrie Van Vuuren:

Wat leuk geschreven!!!!! net of we er bij waren. Fijn dat jullie zulke leuke dingen zien. Leuke fotos ook. Kijken al uit naar het volgende verslag. Dikke knuffel van ons.