D-en vaarwegen - Reisverslag uit Douchy, Frankrijk van Paul & Nel Dee - WaarBenJij.nu D-en vaarwegen - Reisverslag uit Douchy, Frankrijk van Paul & Nel Dee - WaarBenJij.nu

D-en vaarwegen

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul & Nel

07 Maart 2019 | Frankrijk, Douchy

Wij rijden al weer dagen door het mooie Franse land. Tomtom is geïnstrueerd snelwegen te mijden, en dus zoekt hij zijn weg over binnenwegen en weggetjes, zo hemelsbreed als maar mogelijk is, naar de lengte- en breedtegraad die wij hem hebben opgegeven. De route loopt vrijwel steeds over D-wegen: wegen met een D-nummertje, Dee-wegen dus,wat ons betreft. Door stille bossen, langs groene velden waar we worden nagestaard door groepjes herten, en door halflege dorpjes waar de tijd heeft stilgestaan, en haar tand flink haar werk heeft laten doen.
Als God in Frankrijk leven we, en Gods wegen zijn D-wegen!

En we komen nog eens ergens. Zoals in Moissac, waar we een fietstochtje maakten langs het Canal lateral à la Garonne. Dit kanaal loopt langs de rivier de Garonne, die voor een groot deel niet te bevaren is. In het jaar 1838 begonnen ze te graven, en groeven 18 jaar lang door, tot het kanaal 16 meter breed en 194 km lang was, van het Canal du Midi in Toulouse naar een plaats vlak voor Bordeaux, waar de Garonne weer bevaarbaar is. En behalve graven legden ze ook nog 56 sluizen aan, inclusief sluiswachtershuisjes, werd er een scheepsIift geconstrueerd bij Agen (daar hielp ook een sluis niet meer), en werden er 3 kanaalbruggen gebouwd: aquaducten dus, zoals de Pont-Canal de Cacor: waar het kanaal de veel lager gelegen rivier de Tarn kruist. Een ongelijkwaterse kruising!
Toen de klus in 1856 eindelijk geklaard was, werd niet lang daarna een spoorverbinding in gebruik genomen, en was het kanaal niet meer zo nodig. Shit happens, maar lekker gewerkt, jongens!

Inmiddels is onze heerlijke reis bijna ten einde. Over 3 dagen zijn de doorgewinterde reizigers weer “thuis”. Wat hebben we geluk gehad met het weer: bijna alle dagen zon, en nauwelijks regen!
We waren 131 dagen weg, en sliepen maar liefst op 73 verschillende locaties: op 14 campings, 36 camperplaatsen, 5 keer bij een boer van France Passion, en we stonden op 18 plekken gewoon vrij. Het blijft toch heerlijk om bij het opstaan nog niet te weten waar je mórgen wakker wordt.
En de volgende reis dient zich alweer aan! Op 1 april (echt waar) vliegen we naar Lima, waar we kennis hopen te maken met Damiàn, onze nu nog niet geboren kleinzoon. De foto’s en verhalen volgen zoals altijd op Deereizen.

• 07 Maart 2019 - 14:25

Mieke En Teun :

Wij zien in dit bericht dat jullie binnenkort opa en oma worden.
    Geweldig! Goede reis naar huis en op 1april naar Lima.

• 07 Maart 2019 - 14:49

Hermien:

Wat geweldig, wat fijn, wat heerlijk en nog veel meer........... maar vooral van harte gefeliciteerd dat jullie grootouders worden! Vermoedelijk lijkt voor jullie 1 april ver weg, wat we ons goed kunnen voorstellen. Maar nu nog eerst genieten van de thuisreis naar Hank. Doe voorzichtig.
    Bdankt voor alle reisverslagen. We hebben er van genoten.

• 07 Maart 2019 - 16:56

Leo En Annet:

1 april is al echt heeeeeeel dichtbij. We gaan jullie uiteraard weer volgen en willen heel veel foto's van de kleine. Rij voorzichtig de laatste dagen.

• 10 Maart 2019 - 12:34

Tineke NIemarkt:

Hoi vakantiegangers : wat een leuke berichtjes elke keer en mooie foto's.
    Wat fijn dat jullie opa en oma worden: gefeliciteerd en er van genieten vanaf april.
    Veilige thuisreis en dat ziens.