Costa's - Reisverslag uit Mojacar, Spanje van Paul & Nel Dee - WaarBenJij.nu Costa's - Reisverslag uit Mojacar, Spanje van Paul & Nel Dee - WaarBenJij.nu

Costa's

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul & Nel

24 Januari 2019 | Spanje, Mojacar

Vanaf Punta Tarifa, het zuidwestelijke puntje van Spanje, rijden we de hele zuidkust af naar Cabo de Gata, het zuidoostelijke puntje.
De tocht begint met een mooie weg, hoog tegen de berghellingen aan, met fraaie uitzichten op zee. We passeren Gibraltar; waarschijnlijk is dit de laatste keer dat we er zonder paspoort in kunnen, maar we zien er van af. De hordes toeristen in de nauwe straatjes hebben we al een keer gezien, net als de aapjes trouwens.
Een eindje na Gibraltar zien we in bocht van de weg een ruime parkeerplaats met uitzicht op zee en het strand beneden. We brengen de dag door met het bekijken van de Spaanse families, die beneden met caravans het strand oprijden, tafels en stoelen uitladen, en een middagje eten op het strand. En die nacht slapen we er heerlijk.
Hierna rijden we langs de echte Costa del Sol; eerst komt Estepona, een echte sjieke badplaats, en daarna volgt het echte massatoerisme: op een vierbaansweg met rotonde na rotonde, rijden we door Marbella, Fuengirola, Torremolinos, en alles wat daar tussen zit. Links en rechts van de weg enorme hotels, appartementen-complexen, en hééél vééél horeca. En af en toe vangen we ook nog een glimp op van de zee!!
Het gaat maar door tot Malaga, en dat blijkt een gewone stad, en nog heel gezellig ook!

Na Malaga wordt het weer wat normaler; we blijven een paar dagen in Torre del Mar, en in Nerja, leuke plaatsjes allebei, met een gezellige boulevard en een mooie bergachtige achtergrond.
Verderop weer, na de stad Motril, verandert het landschap drastisch: de hele kuststrook, tot halverwege de berghellingen, is bedekt met kassen, gemaakt van plastic. De kust is hier schitterend, maar dan wel letterlijk ! De Costa del Plastico, zou dit kunnen heten; zo’n 175 kilometer plastic kassen, onze “Glazen Stad” is er maar een lullig dorpje bij.

Het houdt pas op voorbij dat andere puntje, een weer geheel ander landschap van de Cabo de Gata. Een verlaten streek, droog en dor, vol heuvels. De spaarzame bevolking van deze streek heeft hier jaren geleden vaak voor cowboy of indiaan gespeeld: postkoetsen en banken overvallen, gevochten in kroegen, dieven opgehangen. Als figurant, want deze streek leent zich namelijk geweldig voor de opname van westerns, zoals “The good, the bad and the ugly”, en “For a fistfull of dollars”, die hier werden gemaakt.

Wij reizen intussen voor veel minder dollars langzaam verder noordwaarts, richting Cartagena.

• 24 Januari 2019 - 17:59

Leo En Annet:

Wat een bijzondere foto van Costa del Plastico. En heerlijk om jullie verslag weer te lezen. Wij vonden Malaga ook een hele gezellige stad, maar zo te zien is het er wel fris.

• 24 Januari 2019 - 18:05

Tineke NIemarkt:

Hoi wat een leuk en herkenbaar verslag over dit deel van Spanje. Veel plezier de komende tijd.

• 24 Januari 2019 - 18:18

Jacqueline Heerlien:

Veel toeristen in de zomer! Wij houden het voorlopig bij Begur!

• 25 Januari 2019 - 01:07

Illo:

Waar is mediterrane so bleu, so bleu gebleven? Toch heerlijk een andere omgeving. Hier sneeuw en koud, maar wel prachtig zolang het niet gaat regenen. Maar helaas niet naar buiten door fikse verkoudheid. Moet later maar weer eens met jacqie mee gaan naar Begur voor een beetje warmte. Liefs

• 25 Januari 2019 - 05:40

Hermien:

Een mooi verhaal. Geweldige beschrijving van een gebied dat ik ken vanuit mijn jeugd. Leuk, die contracten in het landschap. Dit houdt het geheel levendig!
    Geniet ze. Rij voorzichtig. Een paar knuffels vanuit een koud en besneeuwd landje. Groetjes.