In nieuwe landen - Reisverslag uit Sibenik, Kroatië van Paul & Nel Dee - WaarBenJij.nu In nieuwe landen - Reisverslag uit Sibenik, Kroatië van Paul & Nel Dee - WaarBenJij.nu

In nieuwe landen

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul & Nel

19 Februari 2014 | Kroatië, Sibenik

Van Montenegro hebben we helaas niet heel véél kunnen zien. Het regende er onophoudelijk met bakken, en we waren er mede daardoor in twee dagen doorheen. Het was Wolkenegro voor ons.
Bij de grens van dit land zat het opnieuw niet mee. Dit keer kwamen we snel langs de Montenegrijnse douaniers, maar in het niemandsland voor de grens met Kroatië verspert een enorm rotsblok ons de weg. Zo pas nog door de regen van de berg losgeweekt, kennelijk. Als je hier iets vroeger was geweest, was je er misschien geweest......! Hoe lang zou je dan blijven liggen, in niemandsland? Het rotsblok werd in ieder geval na 2 uur een beetje opzij geduwd, op één weghelft, en ligt er wellicht nog. Wij konden Kroatië in, en na het smalle stukje Bosnië waar je onderweg nog doorheen moet, werd het ook weer droog!
We rijden nu langs de mooiste kust van Europa, en bezochten tot nu Dubrovnik, Split en Trogir. Prachtige plaatsen, waar de schade door de oorlog in de jaren 90 volledig is weggepoetst. Het toerisme is er nu weer terug, en daarmee ook de welvaart. Een heel verschil weer met het beeld van de afgelopen weken: de mensen hier hebben haast, ze zijn druk, en ook lang niet meer zo aardig - hoewel dat laatste natuurlijk ook aan Kroaten kan liggen. Men is hier goed gekleed, er wordt in het weekend niet gewerkt, er zijn weer dikke kinderen, en soms ook weer vrouwen in de kroeg. En in alle jachthavens ligt een gigantisch deinend kapitaal.
Inmiddels schieten we natuurlijk ook al aardig op richting Amersfoort. Eind volgende week hopen we in Wenen te zijn, en daarna snel weer thuis. Maar vóór die tijd komt er vast nog een verslagje!

• 19 Februari 2014 - 10:17

Mieke:

Jammer dat jullie zo veel regen hadden in Montenegro. Wij kennen Kroatië ook aardig goed en het is inderdaad zo dat deze mensen stugger en minder vriendelijk zijn. Daar hadden wij vroeger al ervaringen mee en toen waren er zeker minder toeristen en was het land een stuk minder welvarend. Ook de prijzen zijn er behoorlijk gestegen in de laatste jaren. Soms is Italië zelfs goedkoper. Maar het is wel een prachtig land met een mooie kust. Geniet nog even van de zee. Wenen staat ook nog op ons verlanglijstje om te bezoeken, maar dit jaar lukt dat niet. Liefs en een dikke knuffel van Teun en Mieke

• 19 Februari 2014 - 11:27

Tineke En Aad:

Vervelen zulke regenvolle dagen : dan is het nog grauwer en grijzer dan met een zonnetje.
    Wij hebben dezelfde ervaring met de onaardige Kroaten . zelfs al voor de burgeroorlog.
    Hier nog steeds hoge temperaturen voor de tijd van het jaar en daardoor heeft aad kunnen motorrijden de hele winter en ik lekker op de fiets.
    Wij hebben nu voorjaarsvakantie en een vijftal dagen daarvan logés.
    Groetjes en een veilige reis terug gewenst.

• 19 Februari 2014 - 17:11

Illo:

Nog steeds aan de tv geplakt met de olympic games:). Liefs

• 20 Februari 2014 - 12:20

Anneke En Ad:

Wat genieten we toch altijd van jullie verslagen.
    Naar van al die regen,maar dat zijn jullie wel gewend als echte Hollanders.
    Als jullie weer thuis zijn hopen we jullie snel te ontmoeten gezond en wel.