in Ecuador - Reisverslag uit Alausí, Ecuador van Paul & Nel Dee - WaarBenJij.nu in Ecuador - Reisverslag uit Alausí, Ecuador van Paul & Nel Dee - WaarBenJij.nu

in Ecuador

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul & Nel

10 December 2012 | Ecuador, Alausí

We passeren de grens met Ecuador, en komen na een half uurtje rijden, door bananenplantages, aan in Machala. Hier valt onmiddellijk het verschil met een gemiddelde stad in Peru op: de heksenketel met permanent toeterende, krakkemikkige taxi's en tuktuks, schreeuwende verkopers, walmende bussen en fluitende agenten heeft hier plaatsgemaakt voor een zee van rust. Een recent wagenpark zoeft hier door de straten. Ook de huizen en de mensen zien er beter uit; dit land lijkt een stuk welvarender. Schijn bedriegt ook hier weer: het inkomen per hoofd is hier lager dan in Peru ! Het zal dus oneerlijker verdeeld zijn ( wat later wel bevestigd wordt als je de mensen uit de bergen ziet ).
We rijden verder het binnenland in, en komen in een landschap dat op Zwitserland lijkt: groene alpenweides, bloemenbalkonnetjes en Milka-koeien. Zou die mooie jongen die onderweg de bus instapt soms ook nog gaan jodelen? Nee, hij wil de passagiers alleen pillen tegen allerlei enge aandoeningen verkopen.
Cuenca, onze volgende halteplaats, wordt aan alle kanten omringd door het mooie alpenlandschap. Het is een gezellige stad met mooie koloniale gebouwen en met een zeer levendig uitgaanscentrum. De specialiteit van de stad is de productie van Panama-hoeden, die hier door vrouwen in klederdracht worden gedragen. Die hoeden hebben overigens niets met Panama te maken, maar werden ooit voor het eerst door de Spanjaarden via deze stad naar Europa geëxporteerd.
Na twee heerlijke dagen ( vooral ook heerlijk gegeten) in Cuenca verder naar een klein plaatsje in de Andes: Alausi. Vandaag was er de drukke zondagsmarkt aan de gang, met veel volk uit de wijde omgeving. En dat levert weer een paar mooie plaatjes op!

Hasta proxima.

• 10 December 2012 - 17:30

Tineke En Aad:

Leuk het lezen van jullie vakantieverslag bij dit hollandse druilerige en stormachtige weer.
    Nog 2 weken en dan hebben wij ook vakantie ( helaas kunnen wij nog niet zo'n lange reis maken).
    Geniet ervan!!

• 10 December 2012 - 17:30

Tineke En Aad:

Geniet ervan!!

• 10 December 2012 - 22:09

Bert En Ina Prinsen:

beste nel en paul
    in deze maand van feestdagen en andere persoonlijke momenten schrijven we jullie graag.
    We wensen julie een goede en gezegende decembermaand. Jullie zullen vast wel vele kerstgebreuken tegen komen. Er is in die landen een levendige cultuur in kerststalletjes. We nemen aan dat ze wel wat authentieker zijn dan wat hier voor zuid-amerikaans wordt verkocht.
    We hebben gezellig met de kleinkinderen sinterklaas gevierd.
    Gevolgd door enkele witte dagen. En zowaar gisteren (zondag) was in een klap de witte wereld weer weg.
    Wij hopen komend weekend naar de kerstsfeer in Soest (Duitsland) te gaan waar vrienden wonen. De sfeer in daar toch anders dan hier.
    We zijn gelukkig gezond. Soms realiseer je ineens hoe kostbaar én onvanzelfsprekend zo iets is!!
    We sluiten af. voor nu
    hartelijke groeten
    Ina en Bert

• 11 December 2012 - 13:58

Arno En Rina Fennis:

Hi Nel en Paul.

Vandaag schijnt de zon hier weer, maar we hebben toch al een paar flinke koude dagen gehad met zo'n 10-15 cm sneeuw. Daar hebben jullie gelukkig geen last van. Toch heeft zo'n maand als december wel iets feestelijks. Ik hoop dat jullie daar in dat verre Ecuador ook iets van mogen meemaken. Wij wensen jullie alvast hele fijne Kerstdagen en een gezond en gelukkig Nieuwjaar.

• 13 December 2012 - 01:56

Pascal En Marieke:

Dat avondje Zuid-Amerika in februari komt er zeker! Het lijkt ons erg leuk om verhalen uit te wisselen. Jammer dat we jullie missen in Lima. Veel plezier nog in Ecuador en fijne feestdagen alvast!

• 24 December 2012 - 13:57

Leo En Annet:

Wij zijn erge benieuwd naar jullie mooie plaatjes.

Liefs van Leo en Annet