We zijn er nog! - Reisverslag uit Lima, Peru van Paul & Nel Dee - WaarBenJij.nu We zijn er nog! - Reisverslag uit Lima, Peru van Paul & Nel Dee - WaarBenJij.nu

We zijn er nog!

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul & Nel

08 Januari 2013 | Peru, Lima

Wij zijn er nog! In tegenstelling tot alle voorspellingen, berekeningen en kalenders van Indianen is de wereld in 2012 niet vergaan! Wel dachten wij even dat het begin januari toch alsnog ging gebeuren: we maakten namelijk onze eerste aardbeving mee. We werden er 's morgens om een uurtje of vier van wakker; het lijkt of er een groot aantal zware trucks tegelijk door de straat dendert. De ramen en deuren rammelen, de glazen rinkelen in de kast. Het duurt even, en dan zijn ze de straat weer uit. Het was wel een kleintje, die beving, een ruime onvoldoende op de schaal van Richter, waar Peruanen niet warm of koud van worden. Maar voor ons weer een nieuwe ervaring.
Over zware vrachtwagens gesproken: we zagen er afgelopen zaterdag hier een flink aantal uit Nederland! De Dakar rally startte deze dag namelijk in Lima, en dus stonden wij met de Nederlandse vlag langs het parcours om onze jongens op de motoren en in de auto's en vrachtwagens succes toe te roepen op hun barre tocht door de woestijnen van Peru, Chili en Argentinië. In dank beantwoord met loeiende claxons en oorverdovend tussengas!
Al even feestelijk was onze oudejaarsavond -mét oliebollen- hier. Natuurlijk omdat wij deze voor het eerst in jaren weer met onze beide zoons konden vieren. Maar ook omdat Mark een aantal gezellige Peruaanse en Engelse vrienden had uitgenodigd, die tot in de vroege uurtjes uitbundig bleven dansen. De versiering voor deze avond moet in Peru geel zijn: de kleur van geluk. Het is hier ook de gewoonte dat stellen elkaar met oudjaar geel ondergoed kado doen ( echt geel, dus niet langdurig gedragen! ). Het vuurwerk om twaalf uur was mooi, maar lang niet zo groot en uitbundig als dat met Kerstmis, want ook dan gaat het hier los!
Op nieuwjaarsdag dachten we dan eens lekker uit te brakken op het strand hier. Laten duizenden en nog eens duizenden Limanezen nou hetzelfde hebben gedacht! Er was werkelkelijk geen stukje strand meer te zien. En dus hebben we de eerste dag van 2013 met de nodige herstelbiertjes op een zonnig terras doorgebracht. Helemaal geen straf !
De dagen daarop hebben we wel genoeg strand gezien; we zijn met Ronald en Taco een paar dagen naar Punta Hermosa geweest, een kleine badplaats zo'n 40 km onder Lima. Een mooi strand, hoge golven en prachtig weer. Ook het hotelletje hier was een belevenis: pas vier dagen open, mét de bijbehorende kinderziektetjes, én met een hotelier zoals mr Fawlty van Fawlty Towers: in paniek rennend van boven naar beneden, en buigend luidkeels excuses aanbiedend voor alles wat zijn personeel had nagelaten. Alleen Manuel ontbrak nog !
Deze week zijn wij nog in Lima; volgende week maken we met z'n tweetjes nog een tochtje naar de Andes. Dan nog even terug in Lima, en daarna is onze terugreis gepland op 27 januari; de 28e kunnen wij dus de truien weer aan! Maar vóór die tijd komt er nog wel een verslagje.

Hasta proxima!

• 08 Januari 2013 - 17:39

Renate Loo:

Hoi Paul en Nel,
    Allereerst nog de beste wensen voor 2013.
    Fijn te lezen dat jullie het zo naar je zin hebben en samen met jullie zoons oud en nieuw hebben gevierd.
    Zelf was ik ook een beetje aan het reizen. Ik was met vrienden met een boot naar Terschelling gevaren en heb daar oud en nieuw gevierd.
    Ik heb jullie gemist op de nieuwjaarsreceptie. Maar jullie genieten ook zo te lezen.
    Het allerbeste en tot over een tijdje als jullie weer uitgereist zijn.

Veel liefs, Renate Loo

• 08 Januari 2013 - 19:55

Leo En Annet:

Jullie eerste aardbeving! Als er geen slachtoffers vallen is het een hele belevenis en inderdaad is het net alsof er een kudde vrachtwagens door de straat rijdt. Aardbevingen zoals die op Haïti van bijna 2 jaar geleden al weer, zijn natuurlijk stukken minder leuk. Gaaf om te lezen wat jullie allemaal beleven. Zelfs een paar dagen op het strand in Punta Hermosa (ga zo even kijken op google earth wat dat precies is) wordt voor jullie een avontuur. We kijken weer uit naar jullie (waarschijnlijk laatste) reisverslag. Geniet nog maar even van de komende 3 weken, want voor je het weet zitten jullie weer in ons koude kikkerlandje.

Liefs van Leo en Annet