Verslag van een busreis - Reisverslag uit Lima, Peru van Paul & Nel Dee - WaarBenJij.nu Verslag van een busreis - Reisverslag uit Lima, Peru van Paul & Nel Dee - WaarBenJij.nu

Verslag van een busreis

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul & Nel

26 Februari 2018 | Peru, Lima

DAG 1

12.30 uur
We zijn ruim op tijd op de busterminal van Guayaquil: onze bus zal om 14.00 uur vertrekken. Deze terminal is gigantisch: er vertrekken bussen vanaf maar liefst 112 genummerde opstappunten, in alle richtingen door het hele land. Daarnaast zijn er nog 3 verdiepingen met winkels; het is er dus vol, met reizigers en winkelend publiek.
Wij eten een tosti, en kopen snoep, water en cola voor onderweg, en vergeten uiteraard ook niet een flesje rum om de cola een beetje mee te verdunnen.

14.10 uur
De bus vertrekt, slechts 10 minuten te laat! Het is een dubbeldekker, en wij hebben plaatsen beneden besproken. Achter een deur in een halletje met de toilet en de trap naar boven, bevinden zich 12 stoelen, tot 160° verstelbaar. Wij zitten op de eerste rij, dus niemand vóór ons. Die stoelen zitten heerlijk.
We installeren ons, kijken hoe we Guayaquil verlaten, en zijn druk met het bekijken van het filmaanbod op de schermpjes voor ons. Nagesynchroniseerd, maar Engels ondertiteld, dus dat gaat. Je bent zo weer anderhalf uur verder!

17.30 uur
We zijn bij de grens. Eerst controle in de bus door de Ecuadorianen, en honderd meter verder opnieuw controle in de bus en in de bagageruimtes, nu door de Peruanen. Vervolgens iedereen uit de bus, de benen strekken, en uit- en inreis stempeltjes halen bij zeer streng kijkende beambtes. Na een uurtje kunnen we, mét alle passagiers weer weer aan boord, verder.

19.00 uur
We staan stil, al een tijdje, in het pikkedonker. Buiten lopen mannen met zaklampen, en kijken en kloppen onder de bus en in de bagageruimtes. Pech? Er komt een militair binnen; het blijkt opnieuw een (drugs-)controle. Na ruim een half uur stilstaan rijden we weer.

20.00 uur
We komen in Tumbes, een stad in het noorden van Peru. Hier wordt ons diner aan boord gebracht. Een pakket zoals je dat ook in het vliegtuig krijgt; best smakelijk, deze.

21.30 uur
We staan weer stil, nu bij een soort wegrestaurantje. Alweer een controle! We moeten er allemaal uit voor een paspoortcontrole. De bagage gaat er ook weer uit, en onze koffers staan apart: die zitten op slot, en dat is natuurlijk hoogst verdacht! Die moeten open, maar als ze zien dat ze aan twee Europese bejaarden toebehoren, is dat niet meer nodig. Na een uurtje kunnen we weer op weg.

23.00 uur
Het licht gaat uit; we moeten slapen. Gordijntjes dicht, we pakken ons kussentje en de deken, zetten de stoelen in de ligstand, en we vallen ondanks een slecht stuk weg toch snel in slaap.

DAG 2

06.30 uur
We worden wakker: we hebben zowaar best lekker geslapen! Achter ons verkeert alles nog in diepe rust. We dommelen nog maar een uurtje.

08.00 uur
Het ontbijt wordt rondgedeeld. We rijden door de eindeloze woestijn met zandduinen, bekende beelden uit de Dakar-rally. Wíj doen het wel wat rustiger, we lezen wat en doen een Sudokootje.

12.30 uur
Lunchtijd.

16.00 uur
We rijden Lima binnen. Nog een uur naar de terminal in het centrum.

17.10 uur
We zijn er! Na exact 28 uur (!!). De controles onderweg zijn kennelijk ingehaald, of ze zijn zowiezo al ingepland. De reis is ons ontzettend meegevallen; je wordt wel een beetje beziggehouden, en je houdt jezelf ook een beetje bezig. We hebben goed pgeslapen, en stappen best fris de bus uit, zonder pijn in rug of kont.

17.20 uur
Mark komt ons halen: onze tijd in Lima gaat beginnen.

• 26 Februari 2018 - 18:49

Ivo:

Hé Paul, volgens mij zijn jullie hartstikke druk

• 26 Februari 2018 - 19:23

Hermien:

Goed, te lezen dat jullie veilig en heelhuids in Lima zijn aangekomen. Wij doen het jullie niet na, meer dan een etmaal in de bus te zitten. Hoe dan ook. Maar wat een mooie bus, waar jullie mee hebben gereisd. Niets mis mee. Nu is het even bijkomen en dan is het vooral geniten van Lima maar vooral van het samen zijn met met jullie zoon Mark en schoondochter Carla. Kijk al uit naar juilie fotoboek.
    Tot het volgende verslag. Hartelijke groeten Hermien en Eltjo

• 26 Februari 2018 - 21:56

Leo En Annet:

Wat een belevenis in die bus. Ik heb ooit in China 36 uur in de trein gereisd. Enkel spoor, dus ook veel wachten. Maar toen we op de plaats van bestemming waren ging ik die trein eigenlijk best wel missen. Wij wensen jullie veel plezier in Lima met Mark en Carla. En zo te zien aan die laatste foto gaan jullie die bus helemaal niet missen!

• 27 Februari 2018 - 09:06

Ad Anneke:

Hallo lieve mensen,

Wat een leuk verslag om te lezen.
    Ga heerlijk genieten samen.

• 27 Februari 2018 - 10:17

Willy:

Fijn dat de rit zo meegevallen is! En bizar dat je Lima binnen rijdt en een uur later in het centrum zal zijn ..... als wij ons dorp uit zijn en we rijden een uur dan zitten we in Amsterdam. Om maar even een afstand te noemen.
    En nu echt vakantie houden en dat gaat goed lukken als ik zo de foto’s van alle gezelligheid voorbij zie komen.
    Een hele fijne tijd bij de kinderen en nogmaals, heb het goed samen.
    Dag, dag

• 27 Februari 2018 - 12:13

Tineke :

Wat een gedetailleerd verslag. Alsof ik zelf in die bus zat. En best wel luxe.
    Veel plezier de komende tijd met Mark en Carla.
    Groetjes Aad en Tineke