Wij verlieten Italië............. - Reisverslag uit Termoli, Italië van Paul & Nel Dee - WaarBenJij.nu Wij verlieten Italië............. - Reisverslag uit Termoli, Italië van Paul & Nel Dee - WaarBenJij.nu

Wij verlieten Italië.............

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul & Nel

05 November 2013 | Italië, Termoli

om een nachtje door te brengen in San Marino, een staatje dat bestaat uit een lapje grond en een stadje - San Marino - bovenop een berg. Het stadje is een soort vesting, met smalle, steile straatjes, waar iedere inwoner een souvenirwinkeltje lijkt te bezitten. 's Zomers moet het hier even verschrikkelijk zijn als op de Mont Saint Michel. Maar nu kon je er normaal lopen: er was slechts één bus met Russen. Russen houden natuurlijk nogal van zelfstandige republiekjes. En zij blijken hier dan ook massaal te komen, volgens een ijskastmagneetjesverkoopster, en dat zie je omdat elke tekst naast Italiaans en Engels, ook in het Russisch is geschreven. En sommige verkoopsters spreken het vloeiend, zo te horen. Ik denk dat de Russische maffia over niet al te lange tijd een eigen staat heeft.
Vóór San Marino waren we Rimini. Die naam associeerden wij met een mondaine badplaats, maar het blijkt gewoon een grote stad aan de kust. Na een heel eind fietsen ontdekten we wel een boulevard met een stel grote hotels, maar de zee was hier nog altijd niet te zien omdat het strand is volgebouwd met badhokjes (waarin de mannen dus die kleine zwembroekjes aantrekken). In Rimini schijnt het 's zomers dag en nacht feest te zijn, maar wij zagen de lol er niet van in.
De kust verder naar het zuiden is tot Pescara qua schoonheid niet geweldig. Het ene dorp gaat er ongemerkt over in het andere, het is er druk, en erg opruimerig zijn die Italianen ook al niet. Bovendien loopt er een spoorlijn naar het zuiden die zo ongeveer óp het strand is aangelegd. Maar er zijn wel een paar leuke oude stadjes te vinden, zoals Fano (waarvan foto's). Ook bezochten we in het plaatsje Loreto een grootse basiliek. Dat was op Allerheiligen, alle Italianen vrij, dus een topdag voor de clerus.
Na de stad Pescara wordt het allemaal veel leuker: minder verkeer, vissersdorpjes, heuvels en mooie zeegezichten. We staan nu in Termoli aan de haven, waar de vangst van de dag vóór onze camper aan land wordt gebracht. Wat buien vandaag, en zowaar -ook hier- een klein windhoosje!
Tot de volgende keer!

• 05 November 2013 - 17:53

Illo:

Het ziet er op de foto toch wel leuk uit, wel nu in de winter moet je ook niet in Zandvoort zijn, ziet er niet uit. Al lekker pasta of id gegeten en. die heerlijke parmezaanse kaas. Toch weer iets anders dan rauwe andijvie stamp, met kuiltje voor jus en bal gehak.
    Zelfs kastanjes gepoft of heb ik dat al gezegd?
    Morgen naar Spakenburg vers gerookte warme makreel uit de rokerij halen. Verheug mij er nu al op. Al dat lekkere eten en het komt allemaal op de heupen.....
    Hier komt de rova traag op gang, kruispunt ligt ongeveer 1cm geplet eikenblad. Wacht tot een fietser de bocht om gaat en een sliding gaat maken. Over sliding gesproken, voetbal in het weekend onderbroken door een heuse hagelbui met als toetje onweer.
    Kortom geniet van het mooie weer en het heerlijke eten.
    Liefs

• 05 November 2013 - 19:17

Tineke En Aad:

Toch wel leuke foto's, ondanks lege stranden ( behalve onze Nel), en lege terrassen etc.
    Dit gedeelte is m.i. het minst mooie stukje kust van Italië. Ietsje meer naar het binnenland is het echt weer het oude Italië. Veel plezier met jullie volgende traject. Groetjes

• 05 November 2013 - 22:08

Leo En Annet:

Als jullie nog in de buurt zijn, kun je beter San Leo aandoen dan San Marino: een lekkere heuvel beklimmen! Wat een leuke foto van Nel op het strand!

Groetjes van Leo en Annet

• 06 November 2013 - 10:32

Elly:

Dacht ik al. Rimini, zo populair hier dus een beetje Cherzo in de zomer.. maar het gebied van de vissersdorpen is zo te zien wel mooi rauw Italiaans. En wat een fijne foto van Nel in de bekende relaxstoel in t zonnetje, maar Italiaanse Adonis in klein broekje gemist? Gelukkig zat er nu ook een foto bij van bijna Hollandse herfstwolken: jaloezie ging meteen weer op laag pitje! O ja, en wat heerlijk he, dat ge-eet in Italie, geniet er nou maar van...na de oversteek 1e zee een minder rijke keuken!