sixty-four - Reisverslag uit Padua, Italië van Paul & Nel Dee - WaarBenJij.nu sixty-four - Reisverslag uit Padua, Italië van Paul & Nel Dee - WaarBenJij.nu

sixty-four

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul & Nel

14 November 2013 | Italië, Padua

Het vorige verslag eindigde in een regenachtig Termoli. De volgende dag stond de zon echter weer in een strakblauwe hemel, en dus zijn we een dagje naar de Termiti-eilanden geweest, zo'n anderhalf uur varen vanuit Termoli. Het zijn drie klompjes in oneindig blauw, en wij fietsten het grootste in twee uur rond. Mooie uitzichten, en Nel was in haar nopjes!
De kust verder naar het zuiden is ook fraai; wij volgden de kustlijn tot het stadje Manfredonia. Daar vonden wij een buffel-boerderij: ze maken er verse Mozzarella van buffelmelk. Die heeft een heel verfijnde smaak (de buffels zelf likken hun lippen erbij af), en uiteraard buffelde Nel later weer een tijd in haar keukentje om er een mooie maaltijd van te maken.
Zo'n veertig jaar geleden zong ik nog mee met de Beatles: "Will you still need me, will you still feed me, when I'm sixty-four?" . Nou heb ik daar nooit aan getwijfeld, maar sinds vandaag weet ik het zeker: MORE THAN EVER ! En onze reisjes gaan ook wat verder dan The Isle of White: we vierden mijn verjaardag deze keer in Padula (what's in a name?), een stadje in de Apenijnen, en we staan er in de boomgaard van een boerderij met restaurantje, aan de voet van het stadje. Indachtig de Beatlesong verzorgde Nel hier een geweldige meergangenlunch. En nadat wij wat spijs verteerden in de straatjes van Padula zorgde de boer ook nog voor een Italiaans avondmaal. Een mooie verjaardag dus, en weer met vele goede wensen vanuit Nederland. Bedankt daarvoor!
In Padula staat ook nog een gigantisch klooster, met mooie wandschilderingen (waar zelfs de loketjuffrouw deel van uit lijkt te maken). En ook al gigantisch is de ommelet die ze hier traditioneel jaarlijks op 10 augustus klaarmaken. En wel omdat ooit Karel V hier langs kwam met zijn leger, en de Padulaners hen trakteerden toen op een ommelet waarin 5.000 eieren waren verwerkt. De pan op de foto is wel van later datum.

Vanuit Padula is het niet meer zo ver naar de volgende kust: die van de Tyrrheense zee. En daarover de volgende keer meer (en minder over eten).

• 14 November 2013 - 13:04

Illo:

Wat heerlijk verse buffel mozzarella! Tomaatje basilicum blaadjes, olijfolie, mmmmmmmm
    Toch grappig om elke keer je verjaardag in een ander land te vieren. Verleden jaar kreeg je nog van die mooie poppen in Peru! Ik word onderbroken door koolmeesjes die tegen het raam tikken. Ben er bog niet achter of ze er iets mee bedoelen, maar de pind's gooi ik maar even in het bakje. Ook de eekhoorn is druk bezig de walnoten te verstoppen. Ben benieuwd of hij ze straks weer kan vinden of dat we een walnotenboom in de tuin gaan krijgen. Blijf vooral rondreizen, want hier gaan de verzorgingshuizen op de schop en daar waar je wel terecht kunt tegen die tijd, zijn te klein en te erg. Opgehokt zou een beter woord zijn. Niet dat jullie er aan toe zijn, maar wij hebben er nu toevallig mee van doen.

Liefs

• 14 November 2013 - 16:02

Elly:

Leuk! Onbekende eilandjes! Dus snel naar Google Earth! Door het woord klompjes dacht ik dat ze onbewoond waren, maar ik zag dat de grootste, die jullie dus befietst hebben, wel meer dan 3 hotels had! Ik zat toch op Earth, dus hup, naar Padula om te kijken of ik het restaurantje bij boomgaard kon vinden (ook Padula heeft meer dan 3 hotels en restaurants..). Het mes-en-vorkje bij een kwakje groen was een restaurant met een naam waarvoor je alleen al meerdere gangen nodig hebt om 'm uit te spreken: Le Delizie del Palato del Cilento e Calabresi di Barra Mana Luisa! Maar verderop leek het er meer op, een Azienda Agriturisca, dat kon de toeristenboerderij wel eens zijn. Weten jullie nog of het Il Castagneto heette? Als jullie er waren heb ik leuk kunnen zien dat jullie in een gezellig restaurantje waren met een hooiberg omgebouwd tot overdekt terrasje! Waren jullie daar niet, nou, dan toch nog een leuke locatie ontdekt!
    Maar goed. Dus nu op naar de Thyreense Zee, dat voelt vertrouwd voor me, want daarin gelegen! Ben benieuwd welke richting jullie opgaan, naar Rome of Sicilie, spannend!!!

• 14 November 2013 - 16:12

Elly:

en mag ik nog even zeggen hoe LIEF de sixtyfour ode aan Nel is? Zekers! Hoe happy sixtyfour ben je met al die jaren die heerlijke feeding, hahaha!

• 19 November 2013 - 22:49

Jan En Willy:

Nou dat klinkt wel heel spannend allemaal. Ben niet jaloers op zo'n dagje hoor. We kunnen ons goed voorstellen dat je dan blij bent om het spul heelhuids op een camping te hebben staan en dat die welverdiende borrel extra lekker smaakt. Goed om te horen dat verder alles ok is. We zagen vanavond tv beelden van Sardinië met heftige overstromingen. Hopelijk houden jullie het droger de komende tijd. Goede reis verder want op deze camping zullen jullie vast niet lang blijven ..... Ziet er niet echt fijn uit. Groetjes van ons beiden en heb het goed samen.