Natuurschoon in Bolivia - Reisverslag uit Uyuni, Bolivia van Paul & Nel Dee - WaarBenJij.nu Natuurschoon in Bolivia - Reisverslag uit Uyuni, Bolivia van Paul & Nel Dee - WaarBenJij.nu

Natuurschoon in Bolivia

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul & Nel

02 November 2012 | Bolivia, Uyuni

Na ons uitreisstempeltje voor Chili te hebben opgehaald - wachttijd 1 uur - vertrekken we met een klein busje in de richting van Bolivia. Een uur lang gaan we langzaam omhoog, tot de Boliviaanse grenspost op 4.100 meter: een hutje waar het inreisstempel binnen 2 minuten is geregeld. Hier stappen we over in een 4x4, waarin we met z'n zessen (wij plus een Duits echtpaar) drie dagen lang zullen rijden door het verlaten natuurpark in het zuidoosten van Bolivia. Alleen al van het instappen in de auto hijg je op deze hoogte als een postpaard, maar de komende dagen zullen we steeds meer wennen aan hoogtes rond de 5.000 meter.
De tocht gaat deze dagen over onverharde wegen, karresporen en soms helemaal niks, door een ongelooflijk mooi en verlaten landschap. We passeren witte, groene en rode meren, gekleurd door algen en mineralen. En in die meren verblijven duizenden flamingo's! We zien bergen met vele kleuren, lavavelden met grillige rotsformaties, en geisers! De schoonheid van dit gebied is eigenlijk onbeschrijfelijk!
Slapen doen we in de eerste nacht in een soort barak met slaapzalen, uiterst primitief, zonder douches en slechts 2 uur electriciteit in de avond. De tweede nacht brengen we door in het "Salthotel" , een gebouw opgetrokken uit blokken zout, met aparte slaapkamers, maar verder even primitief. Hier is het nachtje wel erg kort: om 4 uur staan we op om de zonsopgang te zien op de Salar de Uyuni: een zoutvlakte van zo'n 15.000 km2 ! Een eindeloze witte vlakte, waardoor het ook mogelijk is er allerlei grappige foto's te maken.
Dwars over deze vlakte rijden we, en passeren onderweg een eiland in dit zoutmeer, dat volstaat met metershoge cactussen. Aan het eind van de vlakte krijgen we een door de chauffeur klaargemaakte lunch, waarbij we gezelschap krijgen van een kudde lama's.
Na de bezichtiging van - alweer - een kerkhof, maar ditmaal één voor locomotieven die vroeger dienst deden op de spoorlijn naar Chili, komen we na drie fantastische dagen weer in de bewoonde wereld: het stadje Uyuni. Hier rusten we een dagje uit, en gaan dan met de nachtbus naar La Paz.

Hasta proxima!

• 02 November 2012 - 17:02

Ronald:

Wat een fantastisch mooi verhaal weer, Ik krijg spontaan zelf enorm zin in deze mooi trip en om te overnachten in primitieve hutjes met 2 uur stroom! Benieuwd naar alle foto's! Veel plezier. x

• 03 November 2012 - 11:09

Willy:

Lieve mensen wat maken jullie een fantastische reis!! Wij voelen ons al bevoorrecht met de camper 10 weken door Frankrijk te trekken maar wat jullie nu allemaal zien is toch super! Die foto dat de beide dames een auto optillen ..... En zo te zien hebben jullie het goed met z'n vieren (ook niet onbelangrijk). Een hele mooie reis verder en hartelijke groet van Jan en Willy

• 03 November 2012 - 11:27

Marie-louise:

Wat n prachtige natuur!!

• 03 November 2012 - 11:41

Anneke En Ad:

Wat heerlijk om dit te lezen en al die mooie en leuke foto's jullie genieten echt van jullie pensioen.
    Terwijl ik dit schrijf zitten wij binnen want buiten is het erg nat en kil en worden we warm van jullie mooie reis.

• 03 November 2012 - 20:16

Paul-Anita Hermans:

Hoi Nederlanderkes,
    fijn te lezen dat jullie ok zo'n leuke tocht hebben gehad.Jullie te ontmoeten vonden we ook aangenaam.
    We zitten onderstussen in Paraty, Brazil. Geniet nog, zooooooooooo moooooooooooi is het daar. Knuffel, Paul en Mij

• 04 November 2012 - 21:37

Mieke En Teun:

Lieve Paul en Nel,
    Wat een voorrecht om al dat moois te zien en te beleven. We genieten van jullie reisverslagen en weten heel zeker dat jullie het ondanks sommige "ontberingen" echt geweldig naar jullie zin hebben. We kijken weer uit naar het volgende verslag. Liefs en een knuffel

Leo En Annet:

Wat heerlijk om jullie belevenissen te lezen. Toen ik de foto van de geiser zag moest ik direct aan IJsland denken. En wat een grappige foto´s hebben jullie gemaakt op de zoutvlakte. Erg leuk om weer een verhaal van jullie te lezen. Gaan jullie ook eens alle foto´s verwerken? Heb je daar nog tijd voor?

• 06 November 2012 - 21:36

Leo En Annet:

Sorry voor 4 x plaatsen van het bericht!