Van oude mensen........ - Reisverslag uit Palermo, Italië van Paul & Nel Dee - WaarBenJij.nu Van oude mensen........ - Reisverslag uit Palermo, Italië van Paul & Nel Dee - WaarBenJij.nu

Van oude mensen........

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul & Nel

03 December 2013 | Italië, Palermo

Sicilië ligt natuurlijk mooi strategisch in de Middellandse Zee, en heeft nog een goddelijk klimaat ook! Geen wonder dat er hier in het verleden heel wat vreemd volk is langsgekomen: de oude Siciliaan was van menig heerser onderdaan. Zo waren hier ooit de oude Grieken de baas, en daarna volgden Romeinen, Byzantijnen, Arabieren, Normandiërs, Duitsers, Fransen en Spanjaarden, waarna het pas in 1860 werd ingelijfd door Italië. (Zouden ze hier in 2060 de landing van Garibaldi ook zo mooi naspelen?)
Doordat het eiland in het verleden vaak werd getroffen door grote aardbevingen, en het gebruikte bouwmateriaal veelal zandsteen was, is van dit roemruchte verleden lang niet alles bewaard gebleven, maar er is gelukkig nog wel wat over. Zo zagen wij in Syracuse de restanten van een mooie Griekse "Kuip" , en in Agrigento en Selinunte prachtige, indrukwekkend grote tempels van die oude Grieken. En in Palermo - waar wij op dit moment zijn - zijn ze natuurlijk allemaal óók geweest, en dat zie je duidelijk terug in de talrijke kerken en paleizen.

En Palermo had ook nog iets heel bijzonders voor ons in petto. In de kelders van het Capucijner-klooster bevinden zich 8.000 gemummificeerde inwoners van de stad, uit de 16e tot de 19e eeuw, hangend of liggend in lange gangen, in afwachting van de dag des oordeels. Er is dus nog een flink aantal wachtenden voor u !

• 03 December 2013 - 10:39

Elly:

Nou ja zeg, zelfs de kleding gemummificeerd.. bij dat vriendelijk lachende oude baasje zijn zelfs de wangetjes nog aanwezig..Maar zo in de rij opgesteld is het een beetje een horrorfilm (ze komen zo weer tot leven en vallen je dan met z'n 8000den aan..) fijn dat al die volkeren zoveel moois hebben achtergelaten en wat een prettig kerkje ook!

• 03 December 2013 - 12:01

Tineke En Aad:

Jeetje wat een vreemd verhaal en dat jullie daar foto's van mochten nemen!
    Heel bizar, maar toch ook een bijzonder stukje geschiedenis en geloof.
    Het is wederom genieten van jullie verslagen.
    Groetjes.

• 03 December 2013 - 15:19

Arno Fennis:

Hallo Nel en Paul'

Wat een fantastisch mooi eiland hè,. Wij hebben er ook enorm van genoten.
    Nu jullie in Palermo zitten zou ik jullie willen aanraden ook even naar Monreale te gaan. Dat ligt onder Palermo. In Monreale heb je een prachtige basiliek die moest evenaren met de kathedraal van Palermo. Boven het altaar is een prachtige afbeelding in goud van Christus. Ook de wanden zijn prachtig beschilderd. Afijn je moet maar kijken wat jullie doen.
    Groetjes Arno en Rina

• 03 December 2013 - 15:25

Arno Fennis:

Hallo Nel en Paul.

Ja ik was nog vergeten te vertellen dat wij ook bij al die mummies zijn geweest. Wij vonden het een bizarre vertoning. Ik herinner me nog dat er een mummie was van een jong kind. helemaal met kleren aan gemummificeerd.Heel apart.

Groetjes Arno e n Rina

• 03 December 2013 - 21:58

Jan & Josette:

Prachtige reis, gunstig weer zo te zien. Wie weet komen we elkaar nog tegen als we van de zomer die kant op gaan.
    JJ

• 06 December 2013 - 21:52

Bert En Ina Prinsen:

beste nel en paul
    wat een mooie belevenis daar in dat zuidelijkste puntje van Europa: en heel wat bezoekers zijn jullie al voorgegaan. Alleen laten jullie vrede achter en niet je lijf (in het klooster.).Jullie zijn nu al uitgetreden?
    Hier zijn echt de donkere dagen en de novemberstorm, opnieuw met overstroomde kades.
    Merken jullie al iets van naderende kerst, van versieringen?
    hartelijke groet
    Ina Bert