Wat 'n water - Reisverslag uit Puerto Iguazú, Argentinië van Paul & Nel Dee - WaarBenJij.nu Wat 'n water - Reisverslag uit Puerto Iguazú, Argentinië van Paul & Nel Dee - WaarBenJij.nu

Wat 'n water

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul & Nel

26 Januari 2016 | Argentinië, Puerto Iguazú

Het was heerlijk, hoor, drie dagen doorbrengen aan de rand van een zwembad. In de schaduw natuurlijk, want het was bloedheet, en mét ijskoud bier. Zo nu en dan even te water, dat aanvoelde als lauwe thee, en zelfs toch een klein kippenvelmomentje als je daar uit kwam.
De kok in het restaurant was een jongen die koken leuk vond en in ons mensen vond, die eten leuk vinden. Na de eerste avond aten we dan ook niet meer van de kaart, maar wat hij ons voorschotelde. Met een fles van die heerlijke Malbec. Top!
Na deze verwennerij met de bus naar Puerto Iguazú. Dit is een drielandenpunt: Paraguay, Brazilië en Argentinië grenzen hier aan elkaar. En op de grens van de laatste twee stort het water van de rivier Iguazú naar beneden.
Natuurlijk was het minder handig om hier juist in het weekend te zijn, in verband met de grote drukte. Maar het kwam nu eenmaal zo uit. In het park aan de Argentijnse kant voert een treintje ons op zaterdag naar verschillende loopbruggen die boven de watervallen zijn aangelegd. Boven verzamelt het water van de rivier zich in een enorme plas; alsof het water helemaal niet wil vallen. Maar er is geen houden aan: op 250 plaatsen stort het naar beneden. Een geweld van maar liefst 250 grotere en kleinere watervallen op een rij! Een gigantische hoeveelheid water, en dat gáát maar door, dag en nacht.
Op zondag bekeken we dit alles nog eens, maar dan aan de Braziliaanse kant. Was je in Argentinië vooral bovenop en heel dichtbij de watervallen, aan deze kant zie je ze van een afstandje. Eigenlijk nog mooier. Zie de foto’s van dit prachtige natuurgeweld hierbij. Waar wij overigens zelf niet opstaan, wat toch wel bijzonder blijkt te zijn.
Een bezoek aan een toeristische trekpleister als deze biedt natuurlijk een uitstekende mogelijkheid om de medemens weer eens gade te slaan. En die lijkt hier niet te komen voor de watervallen, maar om foto’s van elkaar en vooràl zichzelf te nemen, met dat schuimende water als achtergrondje. Nou is één zo’n plaatje best aardig, maar wat doe je met 50 keer jezelf voor de waterval? “Mooie reis gehad, wil je de foto’s zien?”
Dat maken van selfies is trouwens een mondiale afwijking aan het worden.
Vooral jongere dames hebben daar last van. Om de haverklap wordt het doorgaans dodelijk verveelde gezicht in een zorgvuldig ingestudeerde grimas getrokken voor een selfie.
Wij gaan weer verder: via tussenstops in Posadas en Resistencia naar Salta, helemaal aan de andere kant van Argentinië, in de bergen.
Tot dan!!!

• 26 Januari 2016 - 05:51

Illo:

Dat ziet er inderdaad relaxed uit, heerlijk even na dat lange bussen. Wat een watergeweld die watervallen,wel prachtig. Ja en dan die selfies, ergelijk,daar waar wij waren liep bijna iedereen met zo'n stok. Hoe blij kun je met jezelf zijn, ze zijn er zo druk mee bezig zichzelf op de plaat te zetten, dat ze haast vergeten om om zich heen te kijken. Anders zijn ze wel met hun gsm bezig. Ik hoor dat Oman populair aan het worden is, terug naar basic, zonder al die apparaten waar ze onderhand door geleefd worden. Dat kleine wurm van 1 1/2 loopt ook al de hele dag te brabbelen met "iets" aan haar oor. Varieert van een lego blokje tot iets wat de afmeting van een gsm zou kunnen hebben. Ouders hebben gelukkig besloten om dat bellente miniseren, in ieder geval waar zij dan bij is. Hoe zit het daar met de Zika mug,krijgen jullie daar iets van door?
    Hier bijna de ijzers uit het vet gehaald, misschien volgende week maar eens proberen op de kunstijsbaan in de polder. Daar kunnen jullie aan denken als het weer iets te warm is.
    Veel liefs

• 26 Januari 2016 - 10:37

Mieke:

Wat een leuke humoristische tekst bij deze unieke foto's van prachtige watervallen!
    Culinair genieten en veel natuurschoon (ook in het zwembad)! Ha,ha. Wij genieten ook van jullie enthousiasme. Veel plezier nog daar. Liefs en knuffels

• 26 Januari 2016 - 10:57

Willy:

Lieve mensen, wat maakteje weer een mooi verslag Paul met de foto's van Nel erbij.....super!
    Ik bewonder jullie energie om dit allemaal te doen. Nou is het wel zo dat als je iets graag doet het dan min of meer vanzelf gaat, maar toch. Een paar dagen achter elkaar afzien in zo'n gammele bus lijkt me echt niet fijn. En hoe doen jullie dat met bagage? Van die rolkoffers of zijn jullie ook echte backpacers geworden? Dat lijkt me toch een hele opgave om voor zo'n lange periode je spullen in te pakken en ook laptop? Als ik zie wat er bij ons in de camper meegaat voor een aantal weken dan zouden wij wel 3 heuse pakezels mee kunnen nemen op zo'n reis als jullie maken. Ik zie graag een foto van jullie bagage !??
    Tot nu reageerde ik nog niet op jullie berichten maar wees ervan overtuigd dat alles met veel plezier, interesse en liefde gelezen wordt!
    Het ga jullie goed op de verdere reis, knuffel van ons beiden.

• 26 Januari 2016 - 18:27

Corry:

Lieve Nel en Paul!
    Wat een mooie verslagen en foto's weer! Leuk om te lezen! Wat een wereldreizigers zijn jullie toch! Mooi om dit samen te ondernemen en er zo van te genieten!
    Goede reis verder..... Veel liefs!

• 27 Januari 2016 - 11:58

Hermien :

Weer een mooi verhaal en mooie foto's. Paul en Nel, een bedankje waard want een verhaal schrijven kost immers veel tijd. Ja, ik lees ook iets over bagage. Dit doet denken aan de kilo’s kaas, worst en drop enz. (zie verslag 1) die jullie vanuit Nederland hebben meegenomen. Is die "foerage" al op?

• 27 Januari 2016 - 16:51

Tineke Niemarkt:

Hoi Paul en Nel, ook voor mij de eerste keer dat ik reageer op jullie mooie foto's en grappige verslagen.
    Het is elke keer zeer beeldend beschreven en ik zie jullie belevenissen zo voor me.
    Wat een werk moet het zijn geweest om al die mooie plaatsen te vinden.
    Geniet samen verder van deze trip..... Groet Tineke

• 31 Januari 2016 - 21:07

Leo En Annet :

Wat een prachtige foto's hebben jullie gemaakt. Wat een watergeweld. De watervallen in IJsland zijn er niets bij!

Ik ga ook nog even jullie andere berichtjes lezen.
    Leo en Annet